PlazmaRecenzijeTelevizori i monitori

Recenzija [3D TV plazma]: Samsung PS64E8000 (E8000 serija)

samsung-e8000-room

Prije samih dojmova o kvaliteti slike u video materijalima, valja navesti nekoliko riječi o pojedinim segmentima karakteristike videa na E8000 plazmi. Za početak, HQV Blu-ray disk je testni materijal koji obavezno provjeravamo na svakom testiranom televizoru, te nakon testa sumiramo bodove po svim kategorijama. Samsungova E8000 plazma je od svih testiranih televizora ove godine postigla naveći rezultat, što je pokazatelj kvalitetnih ugrađenih komponentni i procesiranja koje je u stanju obraditi različite tipove HD materijala. Veliki dio dodatnih bodova E8000 plazma je osvojila na testovima kadenci, a koje je baš sve prošla bez ikakvih anomalija. Redukcija smetnji u slici je također posebno učinkovita, a jedini segment u kojem bi mogla biti bolja jest smanjenje MPEG kompresijskih artefakata, a koje bi mogla i učinkovitije otklanjati. Dobre rezultate televizor je postigao i u Spears and Munsil, te FPD Benchmark testnim materijalima.

Panasonic je ove godine isticao u svojim prezentacijama i promo materijalima kako njegove plazme imaju sada četiri puta više nijansi gradacije, što osigurava finije prijelaze bez naglih skokova. Samsung nije navodio poboljšanja u ovom segmentu, stoga smo odlučili provjeriti je li Panasonic doista superiorniji u ovom segmentu. Slikali smo rampu s gradacijama od 0% do 100% na oba kalibrirana televizora i dobili smo rezultat koji je podjednak.  Oba modela imaju nešto grublje prijelaze u donjem dijelu spektra, dok je gornji prilično dobro odrađen. U slučaju Samsunga, ovdje se vidi kako Cell Light vrijednost 20 koja daje veći kontrast zbog značajnog pada gamme u u gornjem dijelu spektra prikrije fine nijanse i stvara ujednačenu površinu. Iz tog razloga smo testove provodili uz Cell Light smanjen na 14, a koji je gradacije prezentirao mnogo bolje, bez clippinga bijele i primarnih boja zasebno.

gradations-e8000-gt50

Samsungova E8000 plazma je na nedavno održanom usporednom testu Value Electronicsa, a u kojem je bila drugoplastirana iza Panasonicove VT50 plazme, pokazala najbolje performanse kada je u pitanju pokretna rezolucija. Pokretna rezolucija se odnosi na oštrinu slike koju televizor može dati kada se na zaslonu prikazuje dinamičan sadržaj – što televizor može više detalja prikazati kod takvih materijala to će slika biti detaljnija u sadržajima kao što su sport, akcijske scene u filmova i svaki sadržaj koji uključuje pomicanje kamere ili objekata na ekranu. Kao i sve ostale televizore, tako smo i Samsungovu E8000 plazmu proveli kroz niz testova na FPD Benchmark Blu-ray disku, te pogledali niz poznati sadržaja koji su nam pomogli da bolje ocijenimo kvalitetu detalja u pokretima.

Prvi test je bio Monoscope, a radi se o posebnom uzorku gdje se prikazuju linije različite debljine na podlogama različite pozadine, te se pomoću ovog testa dobiva broj vertikalnih linija koje je televizor u stanju prikazati u dinamici. Samsungova E8000 plazma je bez ikakvih podešavanja uspjela prikazati oko 900 linija, dok je one najfinije prikrilo intenzivnije titranje koje je bilo vidljivo i kod prijelaza jedne boje u drugu. Dithering je bio uočljiv i kod ostalih testova, u slučaju uzorka s japanskim i engleskim riječima, a kod kojih varira razina osvjetljenja, vidljiv je bio oko slova najmanje veličine i to kod svih razina osvjetljenja (100%, 50% i 30%). Djevojka koja se njiše na visećoj ležaljci je također imala jače titranje piksela na licu, a koje se vidjelo s udaljenosti od dva i pol metra – na udaljenosti od tri i više metara titranje nije bilo uočljivo.

samsung-e8000-dither

S druge strane, tragova tamnih objekata na pozadini nije bilo, a titranje je također bilo dobro kontrolirano. Ono što jesmo uočili pomnijim promatranjem jest kreiranje tankih kontura zeleno-žute boje, a koji su bili na razini Panasonicove GT50 plazme uz isključen IFC interpolacijski algoritam. U slučaju da je IFC kod Panasonica upaljen, stvaranje obruba je bitno smanjeno i objekti su finijeg prikaza u pokretu, što doprinosi ukupnoj kvaliteti slike i daje bolji rezultat od onog koji je postigla E8000 plazma. Ovdje treba istaknuti da se kod optimalne udaljenosti od ekrana navedene nesavršenosti teško uočavaju i da je cjelokupan rezultat jako dobar – u skladu s visokom klasom televizora.

samsung-e8000-ch-alignment

S druge strane, pregledom Monoscope i ostalih testova u 3D načinu uočili smo iznenađujuć rezultat – oštrina je bila odlična, punih 1080 linija, titranje linija je gotovo u potpunosti otklonjeno, a dithering oko objekata u pokretu je manje uočljiv. Manje uočljiv dithering dijelom se može zahvaliti samim naočalama koje prigušuju svjetlinu slike pa se titravi pikseli na svijetlim površinama na uočavaju u tolikoj mjeri.

samsung-e8000-luma-zone-plate

Kod video materijala sa stvarnim osobama, uočili smo istu negativno pojavu kao i kod Panasonicove GT50 plazme – na ljudskim licima u pokretu se može vidjeti jasna posterizacija odnosno banding i to s optimalne udaljenosti od televizora. Pojava se ne uočava kod svakog krupnog plana gdje se lica pomiču, no postoje materijali gdje je i više nego evidentna – primjerice u zadnjoj sceni filma Ljupke Kosti (The Lovely Bones). Ponovno aktivacijom 3D-a kao čarobnim štapićem na istim scenama se posterizacija smanjuje i nesavršenosti su manje uočljive, tako da i u ovom segmentu implementacija 3D-a pokazuje svoje prednosti na ovom televizoru.

Segment s kojim smo prilično zadovoljni na novoj E8000 plazmi jest dobro kontrolirano titranje bijelih površina na ekranu, a koje su na Panasonic GT50 modelu imale uočljivu titravost, posebno kada se ne gleda u njih direktno. E8000 plazma unatoč velikoj dijagonali dobro kontrolira titranje tako da ne skreće pažnju na takve nesavršenosti tokom gledanja videa.

Baš kao i kod ranije testiranih plazmi, uključujući Panasonic GT50, tako smo i ovdje uočili horizontalne obrise linija na ekranu, bilo da se one reflektiraju iz samo video sadržaja ili s objekata korisničkih izbornika. Intenzitet je bio nešto veći nego kod GT50 plazme, no valja računati da smo ovdje testirali 64″ velikim model, a na kojem se svaka nesavršenost jasnije vidi.

3D sadržaji

Jedan od segmenata koji smo nestrpljivo iščekivali isprobati jest 3D prikaz na novoj Samsungovoj plazmi, a za koji smo željeli provjeriti jesu li implementirana poboljšanja u odnosu na prošlogodišnji model iste dijagonale. Tko je god imao priliku gledati 3D materijale s 3D naočalama, bilo da su one aktivne ili polarizacijske, lako je mogao uočiti kako je naočale “zatvaraju” sliku i čak i veliki ekrani ili kino platna djeluju manja nego kod gledanja 2D materijala. U kućnim uvjetima gdje se 3D može iskusiti na televizorima malih dijagonala, osjećaj trodimenzionalnosti i uvlačenja gledatelja u događaje na ekranu ne dolazi toliko do izražaja kao u slučaju gledanja istog materijala na većem ekranu. Samsung E8000 u 64″ izvedbi, baš kao i prošlogodišnji D8000 daje impresivan rezultat zahvaljujući kvalitetnoj slici s mnoštvom detalja i samom velikom zaslonu s kojim doista možete iskusiti dojam kvalitetnog kina u vlastitoj sobi.

Velika svjetlina slike u 2D-u prisutna je i kod 3D prikaza – barem dok ne stavite naočale. Tada se oko 70% svjetline prigušuje zbog naizmjeničnog zatvaranje jednog pa drugog LCD-a na staklima naočala, radi čega bijela boja nije onako izražena kao kod 2D-a, a isto vrijedi i za detalje u najtamnijim dijelovima, a koji ostaju prikriveni. Iako nam tvorničke karakteristike mjerene kalibracijskom opremom nisu pružile uravnotežen rezultat, sam dojam nije loš i slika u tvorničkom Movie predlošku je bila dobre kvalitete – uz podešavanje gamme i RGB balansa i jako dobre.

Disanje svijetlih dijelova je bilo dobro kontrolirano i u odnosu na Panasonic GT50 manje uočljivo, premda i dalje značajno intenzivnije nego kod polarizacijskih rješenja. Same 3D naočale su iznimno lagane i besprijekorno su funkcionirale putem Bluetooth veze, tako da tokom testa nismo uočili prekidanje ili kakve druge anomalije.

Od isprobanih materijala pogledali smo odabrane scene iz filma Resident Evil: Afterlife, te IMAX-ov Hubble 3D dokumentarni film. Oba materijala su odlično izgledala, efekt trodimenzionalnosti je jasan i objekti su se uspješno kretali kako van, tako i u unutrašnjost ekrana. Statični kadrovi su nam se i u ovom slučaju više svidjeli od dinamičnih, prvenstveno zbog mirne slike i dovoljno vremena da razlučimo detalje u slici,  a dobro nijansiranje i slabo prisutna dvostruka slika su davali realistični volumen predmeta u prostoru. Scene leta kroz svemir u Hubbleu 3D djeluju impresivno i veliko, a posebno oduševljava scena leta kroz svemir gdje se zvijezde i njihove formacije lagano kreću u prostoru prema gledatelju. Iako se ovo može iskusiti i na manjim dijagonalama, televizor ovakvih dimenzija jednostavno daje više informacija i iskustvo gledanja bitno povećava.

samsung-e8000-3d

Cinema Smooth funkcija je dostupna i u 3D-u, tako da su 24 Hz materijali izgledali fluidno i ugodnije za gledanje nego kada je ista opcija isključena.

Sadržaji visoke rezolucije (HD)

samsung-e8000-motion-res

Pravi je bio užitak gledati  sadržaje pune HD razlučivosti na ovako velikom zaslonu odlično kontrasta kakav nudi Samsungova E8000 plazma. Dok je kod manjih dijagonala (42″ i manje) teško razlikovati 720p i 1080p materijal, kod testiranog smo modela to uočili i više nego jasno. Iako Samsung ima jako dobro skaliranje slike i prepoznaje sve danas aktualne kadence isprepletenih signala, daleko najbolji rezultat s najviše detalja u slici je postignut gledanjem originalnih Blu-ray naslova. Jedan od mnogih koji smo pogledali bio je film Knowing s Nicholasom Cageom u glavnoj ulozi. Film nešto laganijeg tempa s mnogo dijaloga i statičnih kadrova pokazao nam je sve prednosti velikog ekrana – na svakom kadru je moguće uočiti niz finih detalja koji su sada dovoljno velikih dimenzija da ih se može bez posebnog koncentriranja pronaći, a ono što posebno oduševljava jesu “detalji unutar detalja”, a koji pokazuju što je zapravo prava HD rezolucija i koliko detalja se doista nalazi u slici. Dobar primjer su detalji na licu Nicholasa Cagea, a gdje se osim bora na čelu može jasno vidjeti i tekstura kože s laganim neravninama finim nijansama. Čak i kada je Cell Light kontrola na najvećoj vrijednosti, nijanse u gornjem spektru nisu u potpunosti prikrivene tako da fini gradijenti latica cvijeća ili travnatog nogometnog terena imaju svoju dimenziju i prisutstvo u slici. Detaljnost smo provjerili i u filmu 127 Sati s Jamesom Francom u glavnoj ulozi, a gdje smo s lakoćom mogli osjetiti skućen prostor u kojem se glavni lik nesretno našao i proveo nekoliko dana i noći. Fini gradijenti na stijenama i prostornost su odlično prezentirani, detalji u sjenama uravnoteženi, a visoka svjetline ekrana osigurava da pustinjski uvjeti pustinje u Utahu zadrže svoj spržen izgled i kada ih se gleda na TV ekranu.

Oštrina postavljena na tvorničku vrijednost 20 daje dobru detaljnost slici premda nisu svi detalji iz originalnog materijala – puristi trebaju ciljati na vrijednost oko 10, a gdje je umjetno pooštravanje gotovo posve smanjeno. Obzirom na veličinu dijagonale i činjenicu da kontrola oštrine ne uvodi žute obrube oko objekata kod vrijednosti 30 i manjih, svakako preporučujemo da se odabere neka iz tog raspona za bolju oštrinu.

Precizan raspon boja svoju je snagu pokazao u materijalima koje smo pogledali, uključujući i Victoria Secret Fashion Show za 2011. godinu, a gdje visoka rezolucija i bogate boje gotovo da dovedu prekrasne top modele u dnevni boravak. Odličan rezultat je također postignut i kod gledanja filma Vrag Nosi Pradu s Meryl Streep i Anne Hathaway u glavnim ulogama.

Kod gledanja 24 Hz materijala moguće je aktivirati Cinema Smooth funkciju, a koja ponavlja sličice četiri puta, čime postiže osvježavanje od 96 Hz i prikaz s manje titranja. Nakon gledanja odabranih kadrova sa i bez uključene Cinema Smooth funkcije, možemo ju toplo preporučiti za korištenje jer ne uvodi interpolaciju pokreta ili artefakte, već ponavlja originalne sličice i daje glađu reprodukciju ugodniju za gledanje. Tek u vrlo rijetkim slučajevima smo primijetili da je kadar jače zatrzao, no to je doista bilo rijetko i nije umanjilo dobro iskustvo gledanja.

Kao i ostalih Samsung televizor, tako i E8000 ima nametnutu redukciju smetnji koja smanjuje šum i kreira čišću sliku čak i kada su kontrole za redukciju smetnji i MPEG kompresijske artefakte posve isključene. Redukcija smetnji je poželjna kod materijala koji obiluju nesavršenostima jer se njihov intenzitet smanjuje, no kod filmova gdje je određena doza šuma namjerno ostavljena u originalnom materijalu, nametnut algoritam ih umanjuje što može smetati korisnicima koji žele “kompletno” iskustvo bez procesiranja slike. Rješenje se nalazi u gašenju Noise Reduction i MPEG NR kontrola, te za najbolji rezultat u aktivaciji Game predloška, a koji je i ove godine sakriven u izbornicima.

samsung-e8000-pc

Povezivanjem na PC računalo ugledali smo doista veliku radnu površinu pravilno mapiranih piksela za jako dobru oštrinu prikaza. Nakon podešavanja slike, a koje je uključivalo smanjenje oštrine na vrijednost 0, te podešavanje RGB balansa na Warm 2 opciju, kvaliteta prikaza je bila solidna, bez titravih bijelih ploha i problematičnih prijelaza boja. Oštrina nije bila izvrsna kao na televizorima manjih dijagonala, no to je zbog same veličine ekrana, odnosno piksela koji čine sliku. Zabavili smo se uz Blizzardov najnoviji hit, igru Diablo 3 i nismo uočili kašnjenje događaja na ekranu u odnosu na kretnje mišem i zvukom koji je dopirao iz zvučnika.

Sadržaji standardne rezolucije (SD)

samsung-e8000-sd

Na velikom ekranu kakav je ovaj na E8000 plazmi svaka nesavršenost se jasnije vidi nego na manjim zaslonima, stoga smo s velikim zanimanjem provjerili kako izgleda TV program i iz koje udaljenosti je ugodan za gledanje. Zahvaljujući dobrom skaliranju i prikazu detalja u slici, SD program s udaljenosti od oko 3 metra je daleko od negledljivog – odličan kontrast u kombinaciji s preciznim bojama i dobrim nijansiranjem brzo smetne s uma manje oštru sliku koja je neminovna na ekranu ovako velike dijagonale.

Odlična pokretna rezolucija i pravilno baratanje svim isprobanim kadencama osiguravaju gladak prikaz kadrova u pokretu, kao i dinamičnih sadržaja. Šum u slici je dobro kontroliran, a po potrebi se može dodatno pojačati uz gubitak detalja. MPEG redukcija smetnji odrađuje svoj posao, no nije tako učinkovita, tako da bi na IPTV platformama kompresijski blokovi mogli biti jače izraženi.

DVD filmovi

samsung-e8000-dvd-flag

Od DVD filmova pogledali smo nekoliko scena iz filma Ratovi Zvijezda: Osveta Sitha, Gospodar i Ratnik te naš standardni testni materijal – Dan Poslije Sutra. Iako je detaljnost bila i više nego jasna u odnosu na 720p, a posebno 1080p sadržaje, kvalitetan zapis na DVD-ima je pružio solidno iskustvo gledanja, poglavito zbog veličine ekrana jako dobrog kontrasta i preciznih boja. Iako Cinema Smooth funkcija nije dostupna kod DVD medija, posebnog trzanja nismo uočili, tako da su akcijske scene u svemiru u Ratovima Zvijezda bile kvalitetno prezentirane i dobre oštrine. Bez obzira o kojem se filmu radi, iskustvo gledanja je bilo mnogo bolje uz slabije osvijetljen ambijent zbog refleksija svjetlosti koje se vide na zaslonu. Zadržavanje slike je vrlo kratkotrajno i ne ometa gledanje, a isto vrijedi i za titranje piksela (dithering) koje nije bilo vidljivo s udaljenosti od cca. 3.5 metara.

Jedan od DVD sadržaja koji smo pogledali Playboyev je dokumentarni film Sex at 24 frames per second, a u kojem se obrađuju najsenzualniji sadržaji filmova – od prvih crno – bijelih pa do onih modernih.  Dokumentarni film za regiju jedan pospremljen je na disku u NTSC formatu s 30 sličica u sekundi, odnosno 60 isprepletenih polja, a koje je Samsung E8000 s lakoćom spajao i prikazivao bez tragova nazubljenosti i titranja. Visoka propusnost podataka na mediju je pružila prikaz bez kompresijskih blokova i ostalih nesavršenosti, tako da su materijali bili prezentirani čisto i s mnogo detalja u statičnim ali i u malo vatrenijim kadrovima. Gradijenti su vjerno preneseni i osim vrlo rijetko uočljive pojave posterizacije kod pojedinih objekata u pokretu, veće nedostatke nismo uočili i uživali smo u sadržaju koji unatoč 4:3 formatu na ovako velikom televizoru izgleda jako dobro.

samsung-e8000-speaker

Unatoč velikoj površini 64″ televizora, Samsung je odlučio ugraditi tek dva stereo zvučnika s pogledom prema dolje, a koji se ne razlikuju mnogo od prosjeka. Srednjetonsko područje je dobro pokriveno, centralizacija dijaloga na ekranu je također zadovoljavajuća, no ono što nedostaje jesu detalji u zvučnoj slici i niski tonovi, a koji jednostavno moraju ići uz film na ovako velikom zaslonu. Svakako preporučujemo investiciju u zaseban audio sustav boljih značajki koji će zaokružiti odličan dojam koji se može iskusiti na ovako velikom televizoru.

Prethodna stranica 1 2 3 4 5 6 7 8Sljedeća stranica