LG 47LW980S Nano LED (47in/119cm) recenzija

Napomena o korištenom Nano LED pozadinskom osvjetljenju

LG-jeva vlastita Nano LED tehnologija je osigurala direktno postavljene LE diode iza LCD zaslona, te mogućnost njihovog zatamnjenja po zonama ovisno o sadržaju koji se prikazuje, što je najnapredniji sustav pozadinskog osvjetljenja kod LCD televizora današnjice i zbog svoje cijene prisutan samo kod modela visoke klase. Ono što testirani model razlikuje od ostalih modela s direktnim LE diodama i lokalnim zatamnjenjem jest iznimno mala dubina televizora koja je bliža bočno osvijetljenim LED modelima nego onima s Direct LED tehnologijom.

Ipak, Nano LED nije savršen i ima svoje nedostatke koji bi mogli smetati videofilima. Za početak, već na Low postavki se može uočiti kako se amplituda svjetline blago mijenja čak i kada su Eco i Dynamic Contrast opcije isključene unutar Expert 1 i 2 predložaka koji bi trebali imati sve opcije pod kontrolom korisnika. Ova se pojava najbolje može uočiti kod scena s barem 40% tamnih regija, a gdje se televizor trudi ponuditi najbolji prikaz uz duboku crnu boju s jedne strane i što jasniju bijelu boju. Dobar primjer su scene iz filmova Batman: Vitez Tame ili Cloverfield, a na kojima smo ova odstupanja i otkrili. S druge strane, kod filmova gdje obiluju svjetliji kadrovi takve skokove nismo uočili, no tu je zato uočljiva druga nesavršenost – linije veće svjetline (banding). Naime, na uniformnim površinama i na gradijentima se mogu uočiti pravocrtna jača osvjetljenja, a koja nestaju kada se lokalno zatamnjenje isključi. Intenzitet varira između Low, Medium i High postavki, a svojim prisustvom može smetati u gledanju. Razlog ove pojave su vrlo vjerojatno zone zatamnjenja, a koje nisu dovoljno sitne da neopazivo odvoje polja nešto veće i nešto manje svjetline informacija – ukupno smo pronašli 72 zone u konfiguraciji 8 x 9, što je mnogo manje od najavljenih 240 zona za 47″ model, odnosno 288 za 55″ varijantu.

3D sadržaji

LG-jeva Cinema 3D tehnologija i njene performanse su već bile pokrivene u našim recenzijama tokom testova LG-jevog vlastitog LW5500 model, te Philipsovih 7606H i 7906H modela koji također koriste licenciranju LG-jevu FPR tehnologiju. Sve prednosti i nedostaci koje smo uočiti tokom navedenih testova su prisutne i u slučaju LW980S modela, uključujući i debatirani LG-jev certifikat oko pune HD razlučivosti u 3D prikazu. Iz LG-ja smo neslužbeno dobili informaciju kako se u testnom modelu nalazi najnovija verzija softvera na kojoj bi sve trebalo funkcionirati najbolje što je trenutno moguće, nismo dobili jasnu potvrdu je li omogućena puna HD razlučivost u 3D prikazu. Nakon testova i analize možemo ustvrditi kako je 3D prikaz istovjetan ranije testiranim modelima i kako je nazubljenost zbog prepolovljene vertikalne rezolucije u istoj mjeri i dalje prisutna.

No, bez obzira na to o kojoj se rezoluciji radi i koji su patentni i tehnologije u pitanju, LW980S je jedan jako dobar televizor za 3D sadržaje, a čak niti 2D-u-3D konverzija nije loše izvedena. Slično kao i kod LW5500 modela, tako je i ovdje očit LG-jev korak da više riskira u konverziji u 3D prikaz kako bi dojam trodimenzionalnosti bio bolji. Rizik se svodi na lokalne odluke o objektima koji se možda, a možda i ne nalaze ispred objekta pored i pozadine iza, no u praksi to je sasvim dobar rezultat obzirom da se u originalu ipak radi o sadržajima koji su dvodimenzionalno zapisani. Nešto bolji rezultat se postiže kod HD materijala, a kod kojih televizor bolji detalji daju preciznije informacije za analizu. Uočili smo da kada je lokalno zatamnjenje aktivno HD konverzija u 3D prikaz lagano trza, odnosno odbacuju se određene sličice kako bi se mogao zadržati takt. Kod originalnog 3D materijala nismo uočili ovakve probleme.

Tvorničke karakteristike slike najbliže su standardima u Cinema i Expert predlošcima, a koji su posve odvojeni od onih u 2D prikazu tako da se mogu zasebno podesiti. Nije moguće razdvojiti Blur i Judder komponente u 3D prikazu, no obzirom da nisu dobro odvojene niti u 2D prikazu, ovo ne predstavlja preveliki problem. Nakon kalibracije smo popravili prisutnu plavu nijansu duž cijelog spektra, što je rezultiralo vjernim prikazom boja i stabilne game.

Širok kut gledanja bez velikih promjena u kontrast i bojama osigurava solidne performanse čak i ako se svih sedam pari naočala okupi oko televizora, pod uvjetom da se na ekran gleda iz sjedećeg položaja. Ograničenost vertikalnog kuta kod kojeg se pojavljuje dvostruka slika (crosstalk) je i kod ovog modela prisutna.

Sadržaji visoke rezolucije (HD)

Kvaliteta slike već u tvorničkom Expert predlošku je solidna i uz manja odstupanja boja, tako da se i bez dodatnih podešavanja doista može uživati u velikoj i detaljnoj slici na LW980S televizoru. Dojam je najbolji kod gledanja u mračnom ambijentu zbog refleksivnog zaslona koji je osjetljiv na ambijentalno osvjetljenje, za što su idealni Cinema i Expert predlošci koje smo najprije koristili za procjenu kvalitete slike ravno iz pakiranja.

Uz već standardno dobru oštrinu koja se postiže kada se HD materijal poklopi s rezolucijom zaslona, ono što je najzanimljivije kod 980S modela upravo je Nano LED pozadinsko osvjetljenje čije su nas performanse najviše zanimale. Bez ikakvih mjernih instrumenata jasno je kako već na najnižoj vrijednosti (Low) prikaz dobiva dublju crnu boju, a segmenti na kojima nema informacija postaju praktički crni. Ipak, tek na Medium i High vrijednostima segmenti bez informacija se doista gase i u tim se slučajevima može dobiti izvrstan kontrast s najboljom crnom bojom koju zaslon može postići kada je upaljen. Tokom analize testnih materijala i nekoliko odgledanih filmova, zaključili smo kako je za jače osvijetljene prostore bolja opcija Low, dok se za gledanje u potpunom mraku ili s minimalno osvjetljenja odličan rezultat može postići s vrijednosti Medium.

Uz nedostatke koji su navedeni u napomeni u zasebnom paragrafu, drugi nedostatak koji će vjerojatno smetati videofilima jest loše implementiran TruMotion algoritam koji se brine za 400 Hz prikaz slike na zaslonu. Naime, iako se uz Low i High varijante koje bi trebale ponuditi sliku uz manja zamućenja i manje trzanje putem interpolacije, na listi opcija nalazi i User predložak gdje bi se teoretski moglo samo smanjiti zamućenje bez interpolacije, to nažalost u praksi baš tako i ne funkcionira. Naime, uz De-judder (interpolacija novim sličicama) komponentu postavljenu na vrijednost nula, filmski materijali ovisno o kompleksnosti scene dobivaju na glatkoći čime se gubi filmski takt i uvode artefakti kod brzih objekata. Sam De-Blur algoritam protiv zamućenja također nije dobro podešen u opcijama obzirom da smo bez obzira na vrijednost uvijek dobili svih 1080 linija pokretne rezolucije, bilo da je podešen na vrijednost nula, pet ili najvećih deset. Videofili koji ne žele interpolaciju i artefakte će originalne 24 sličice vidjeti samo onda kada TruMotion algoritam posve isključe, što je na televizoru ove cjenovne kategorije veći nedostatak.

Sadržaji standardne rezolucije (SD)

47LW980S smo najprije gledali u tvorničkom Standard predlošku bez ikakvih izmjena kako bismo provjerili kakva je slika bez ikakvih podešavanja i kalibracije. Slika digitalnih zemaljskih kanala je bila mirna, u statičnim kadrovima jako dobre oštrine i nešto veće primjese plave boje radi koje je djelovala hladnije no što bi trebala biti. Statični kadrovi su dobro očišćeni digitalnih nesavršenosti, a šum je također dobro kontroliran. Situacija se nešto pogoršava kada su kadrovi u pokretu – efekt roja mušica oko objekata dolazi do izražaja, a na kanalima manje propusnosti mogu se vidjeti kompresijski blokovi.

Nakon što se odabere neki drugi predložak slike, primjerice Cinema ili Expert, slika znatno dobiva na toplini i mnogo je ugodnija za gledanje. Kontrastnost slike uz aktivno LED lokalno zatamnjenje je solidno, dok TruMotion bitno poboljšava oštrinu brzih kadrova, a interpolacija TV programu daje na glatkoći i boljoj fluidnosti. Nakon kalibracije u Expert 1 predlošku smo ispravili balans bijele boje tako da je su sve nijanse bile vrlo precizne, a isto vrijedi i za preciznost primarnih boja, posebno zelene, a koja je prije kalibracije imala primjesu žute.

Sve u svemu, obzirom na veličinu dijagonale SD kvaliteta TV programa je solidna, a dobrom dojmu posebno doprinose precizni tvornički predlošci (Cinema i Expert), te odlična pokretna rezolucija.

Kod DVD filmova nije bilo problema sa stabilnošću prikaza, tako da su statični kadrovi bili solidno skalirani na rezoluciju panela, a fine linije precizne i bez titranja. Šum u filmskim materijalima je bio vjerno reproduciran, a dijagonalne linije minimalno nazubljene. Vijoreća zastava na HQV testnom DVD disku je pokazalo odličan glatkoću bez tragova nazubljenosti, što je odličan rezultat obzirom da smo koristili SCART sučelje. Ovo je jedan od rijetkih televizora koji je jednako dobro prikazivao Telecine A i Telecine B kadencu, tako da bez obzira na isprepleteni zapis titranja i nazubljenosti su svedene na minimalnu vrijednost. Baš kao i kod 24 Hz sadržaja na Blu-rayu, tako i kod DVD reprodukcije nam se nije svidjelo što TruMotion algoritam povremeno interpolira sliku s umjetno stvorenim sličicama, radi čega na momente film postane fluidniji no što je originalno pohranjen na medij.

47LW980S dolazi s 2.1 konfiguracijom zvučnika od kojih su lijevi i desni kanali smješteni duž donjeg dijela okvira s pogledom prema podu, dok je srednjetonska, odnosno bas jedinica smještena na poleđinu. Kvaliteta zvuka je dobra za manje zahtjevne gledatelje, distorzije nisu prisutne do srednje velikih razina, no obzirom na dimenzije i smještaj za filmove, igre i glazbu preporučujemo zasebne zvučnike. Putem HDMI ARC priključka moguće je povezati A/V pojačalo i zvuk slati iz televizora u pojačalo i obratno, što smanjuje broj potrebnih kabela i olakšava povezivost.

Prethodna stranica 1 2 3 4 5 6 7 8Sljedeća stranica