Gledali smo: Nestala (Gone Girl) u 4K rezoluciji
Novi film redatelja Davida Finchera, Nestala, stigao je u naša kina, te osim intrigantne radnje privukao nas je i dostupnom projekcijom u 4K rezoluciji. Blitz-Cinestar je od srpnja ove godine započeo s projekcijama filmova u 4K rezoluciji te tako iskoristio puni potencijal Barcovog Alchemy DP4K-23B projektora koji se već neko vrijeme nalazi u dvorani 7 multipleksa u Avenue Mallu u Zagrebu. Nakon što smo pogledali Nestalu u 4K rezoluciji, možemo samo poželjeti da se 4K dvorane prošire po svim multipleksima i to brzo, jer poboljšana rezolucija čini gledanje filma mnogo, mnogo boljim iskustvom.
Nestala nije prvi film koji Blitz-Cinestar prikazuje u 4K rezoluciji – do sada su zainteresirani mogli pogledati napeti američki nadnaravni triler IZBAVI NAS OD ZLA i avanturistički SF LABIRINT: NEMOGUĆI BIJEG. Ubrzo nam stiže ratni film FURY, a do kraja godine bi se trebalo pronaći još naslova s “4K” u imenu.
Kao mali podsjetnik, valja reći da je 4K profesionalni standard koji označava rezoluciju slike od 4096 piksela u 2160 linija, za razliku od Ultra HD standarda s 3840 piksela u 2160 linija koji se koristi kod modernih televizora za potrošačko tržište. 4K je korak iznad postojećeg 2K standarda koji je danas dominantan u digitalnim kino dvoranama, a koji posjeduje točno dvostruko manje piksela i linija od 4K standarda.
Strogo matematički gledano, 4K pruža četiri puta više informacija, što na platnu iste veličine znači veći broj detalja i oštriju sliku. Za više detalja o Ultra HD rezoluciji posjetite naš edukativan članak >>
Razlog zbog kojeg smo baš Nestalu odlučili prvu pogledati u 4K rezoluciji jest žanr kojem film pripada, kao i kamera kojom je sniman. Za analizu oštrine slike najbolje je pogledati film sa statičnim scenama uz srednje do jače eksponirane kadrove, tako da detalji dođu do izražaja. Film je sniman vrhunskom Red Epic Dragon kamerom, što znači da je doista sniman u 4K ili čak i većoj rezoluciji, te da nikakvo uvećanje manje rezolucije nije korišteno čime bi se izgubili detalji i dobio polovičan rezultat. Na kraju, ne smijemo zaboraviti perfekcionistički pristup svakom segmentu filma kada je David Fincher u pitanju, što smo također uzeli u obzir.
Ono što smo očekivali od 4K projekcije, a to je oštra slika na velikom platnu i bogatstvo detalja u potpunosti smo dobili tijekom gledanja filma Nestala. Dosadašnje projekcije u digitalnim kino dvoranama, pa čak i kada je IMAX u pitanju, rezultirala su slikom koja nije do kraja oštra, te čiji bridovi predmeta i osoba nisu onako jasno definirani kao kad primjerice gledate isti sadržaj u Full HD rezoluciji na 106 cm velikom televizoru. Plava kosa koja se u savršenim linijama prostire dijagonalno u jednom od kadrova dobar je primjer koliko više detalja 4K projekcija može pružiti gledatelju, bez zamućenja, grubih i neprirodnih prijelaza. Krupni kadrovi osoba otkrivaju sitne detalje na licima, u kosi, na tijelu i odjeći, a koji u 2K projekcijama su bili zamućeni i prikriveni. Veći broj detalja čini kadrove realističnijima i osjećaj prostora u koji možemo uroniti mnogo prirodnije djeluje od gledanja istog uz 3D tehnici s 3D naočalama.
Kadrovi su u potpunosti oslobođeni šuma, tako da nema titranja točaka u sjenama i mračnim kadrovima. Bolje i nijanse su također odlično ukomponirane u radnju i u kombinaciji s velikom oštrinom slike ne ostavljaju prostora za poželjeti išta više.
Iako Barcov Alchemy DP4K-23B projektor može prikazivati čak 60 sličica u sekundi, Nestala je prikazivana u originalnih 24 sličica u sekundi, što je sasvim očekivano rezultiralo padom oštrine u dinamičnim scenama. Bilo da se osoba u statičnom kadru kreće od jedne do druge točke ili se kamera pomiče u nekom smjeru, “filmske” 24 sličice u sekundi jednostavno ne mogu uhvatiti sve detalje i zbog toga detaljnost nije onako dobra kao u slučaju statičnog kadra. Ovo je jedan od razloga zbog kojih smo odlučili pogledati upravo Nestalu u 4K rezoluciji, jer će mnogo bolje istaknuti prednosti povećane rezolucije nego neki akcijski film. Hollywood i dalje snima filmove u 24 sličice u sekundi i dok se to ne promijeni gledatelji će morati trpjeti manju dinamičku rezoluciju, a koja još i više dolazi do izražaja kod 4K projekcija.
4K projekcije također mnogo bolje prikazuju objekte koji su u fokusu od onih koji su zamućeni uslijed snimanja s plitkim poljem oštrine (end. depth of field). Kod 2K projekcija je sve više-manje bilo mekanijeg prikaza, tako da ovaj kontrast oštrine nije dolazio toliko do izražaja. 4K je stoga još veći užitak za gledanje jer mnogo bliže odgovara originalnoj zamisli redatelja po pitanju detalja na koje želi da obratimo pažnju.
Ukratko, 4K donosi u kino dvorane ono što smo priželjkivali – oštriju sliku velikih dimenzija koja čini gledanje filmova još boljim iskustvom. Do izražaja dolazi najviše kod sadržaja koji nisu dominantno dinamički, iako će svi žanrovi imati koristi od povećane rezolucije. Za razliku od 3D-a koji dio publike ne preferira, 4K savjetujemo svima da pogledaju barem jedanput jer im neće umanjiti udobnost gledanja, a učinit će film još jedan korak bliže realizmu.
Film i ostale naslove možete pogledati u na 4K/Auro 3D stranici Blitz-Cinestara >>
Tko ne iskusi 4K neće znati što sve propušta. Također se nadam da će u nekom trenutku iščeznuti famoznih 24 sličica. Sve pohvale na odlično sastavljen tekst. Odlična tehnička recenzija 4K formata i njegovih prednosti.
Hvala dembow!
Kad stavljate slike za usporedbu rezolucije malo pripazite na proporcije slike, slika vam je jako razvučena, nor 1080p vam je praktički razvučen na 21:9 a trebao bi biti 16:9, a prikazu 4K nedostaje bar 3 centimetra slike s desne strane.
Hvala na napomeni, ispravljeno!
Svaka čast.
Pozdrav
Iskreno, gledao sam ‘Labirint…’ u 4k i mene se nije dojmilo…Meni nije drasticna razlika bila u odnosu na ‘klasicnu’ kino reprodukciju. Mozda zato jer je i film bezveze…
Da, bas kao i 3D, tako i 4K nece pokazati svoju raskos na svakom filmu. Iduci tjedan idemo gledati Fury, 4K i 60 fps pa cemo vidjeti tu kombinaciju.
Isto kao i 3D će i završiti!!!