KalibracijaTutorijali/uputeVodiči

Analiza: Kako podesiti sliku na modernom televizoru i ima li smisla kopirati postavke nakon kalibracije?

calibration-colorimeter

Prije gotovo dvije godine smo napravili prvu analizu u kojoj smo provjerili priču koja se učestalo širi po internetu, a koja govori o tome kako se slika na televizoru može jednostavno poboljšati ako se kopiraju postavke koje je netko objavio nakon što je svoj televizor kalibrirao putem specijalizirane opreme. Rezultat tog testa je pokazao kako kopiranje postavki nikada neće pružiti jednako preciznu sliku kao na direktno kalibriranom modelu, uz dio parametara koji se bolje, a dio lošije preslikava s modela na model. S obzirom da smo tada koristili slabiju tehničku opremu, odlučili smo test ponoviti s mnogo ozbiljnijim komponentama, CalMAN softverom i SpectraCal C6 Special Edition kolorimetrom. Za test smo iskoristili dva LG-jeva LCD televizora za ovu godinu, modele 39LN575S, oba proizvedena u lipnju ove godine.

Karakteristike slike modernih televizora i savjeti za njihovo jednostavno podešavanje

Prije nego što prezentiramo rezultate naše analize, trebamo se osvrnuti na kvalitetu slike modernih televizora, odnosno njihovu preciznost u praćenju standardnih vrijednosti koje se analiziraju tijekom svakog procesa kalibracije. Ako pod pojmom kvalitete slike gledamo preciznost gamme, odstupanja u RGB balansu i raspon boja, LCD i plazma televizori nikada nisu imali bolju sliku. Svi televizori koje smo testirali ove godine (i dobar dio prošlogodišnjih) imaju u svojim kino i stručnim predlošcima vrlo mala odstupanja i samim time vrlo neutralnu sliku koja će vjerno prenijeti ugođaj u filmovima. Za prosječnog korisnika to je sasvim dovoljno i jedini parametri koje obično proizvođači krivo tvornički podese jesu svjetlina (koja je previsoka), oštrina (koja je preizražena i narušena zbog krivog mapiranja piksela) i redukcija šuma i smetnji u slici (proizvođači još uvijek optičku karakteristiku filmova – šum, gledaju kao negativnost i nastoje ju potisnuti, a analogne izvore gotovo da nitko više ne gleda da bi takvi filteri bili aktivni).

Svjetlinu je jednostavno prilagoditi kroz kontrolu pozadinskog osvjetljenja, a koja je obično prva stavka koja se navodi u izbornicima za podešavanje slike. Svjetlinu jednostavno prilagodite uvjetima u prostoriji gledajući video zapis ili sliku s oko 50% bijele i isto toliko crne boje dok ne dođete do razine koja vam neće biti naporna za oči, a da pritom bijela ne postane siva i beživotna. Obično je ovo problem kod LCD televizora jer plazme ne mogu ostvariti tako visoke razine svjetline. Oštrinu se može jednostavno podesiti gledajući testni uzorak razlučivosti koja odgovara rezoluciji zaslona (preporučujemo provjeru s AVS HD 709 testnim diskom), uz uvjet da ste prije toga pravilno podesili format slike (ne koristiti 16:9 nego Just Scan, Dot by Dot, Native itd.) i isključili preskeniranje (overscan). Na kraju, redukcija šuma se može isključiti kroz istoimenu kontrolu (Noise Reduction i MPEG Noise Reduction). Odabirom Cinema/Expert/Hollywood predložaka i ispravljanjem tvorničkim postavki dobiti ćete gotovo kalibriranu sliku i možete bezbrižno uživati u sadržajima.

Kao što ste mogli pročitati, u uputama za postizanje najbolje slike nismo nigdje spomenuli kopiranje postavki bez obzira iz kojeg izvora one dolazile. Razlog jest taj što kopiranjem istih ne možete biti sigurni hoće li se slika poboljšati ili pogoršati jer ne znate kakva je točno ona tvornički. Teško je gledajući boje na ekranu reći jesu li one blizu onih koje su zapisane na originalnom disku ili neka od njih dominira, posebno ako govorimo o tvorničkim predlošcima koji su danas tako podešeni da neka velika odstupanja nisu primjetna netreniranom oku. Kalibratori diljem svijeta diskutiraju o dijeljenu postavki, neki ih objavljuju, drugi ne, no činjenica jest da kopiranje istih nije rješenje jer bez osnovne edukacije osoba niti neće znati što je tim podešavanjima dobila. Iz našeg iskustva direktna kalibracija ne samo da će osigurati izvrsnost slike i čak uštedjeti vaš novac (jer pravilno kalibriran model niže serije može imati bolju sliku od jačeg i skupljeg modela koji nije kalibriran), nego ćete nakon njega biti educirani i razumjeti zašto su boje baš takve i koji su ključni parametri koji određuju ono što razumijemo pod pojmom “dobra slika”.

Kopiranje postavki nakon kalibracije – analiza

calibration-settings-questions

Jedno od čestih pitanja koje nam čitatelji upućuju tiče se postavki nakon kalibracije. “Imate li postavke za XXXXX model?, “Gdje mogu pronaći postavke za najbolju sliku za moj XXXX televizor?”. Postavke za najbolju sliku, dobro zvuči, zar ne? Vjerujemo da bi nam život bio mnogo lakši kada bismo na internetu mogli pronaći takve postavke, no istina jest samo jedna – najbolje postavke za vaš televizor imate samo vi sami, odnosno do njih možete doći samo ako napravite proces kalibracije na vašem modelu. Koliko god da su napredovali, televizori nisu vojna oprema rađena po vrlo uskim tolerancijama i odstupanja se razlikuju od modela do modela, od serije do serije. U nastavku ćete vidjeti što znači kalibrirati jedan televizor i zatim te postavke kopirati na model koji je proizveden u istoj tvornici isti mjesec, koji ima isti broj radnih sati i koji je mjeren potpuno istom opremom u istim uvjetima. Slijede rezultati provedene analize.

  1. UZORAK 1: LG 39LN575S, proizveden u Poljskoj u lipnju 2013. godine, softverska verzija 04.00.13
  2. UZORAK 2: LG 39LN575S, proizveden u Poljskoj u lipnju 2013. godine, softverska verzija 04.00.13

Usporedba predložaka:

lg-ln575s-comparison-calibration

 

Iz usporedbe se jasno može vidjeti kako su postavke na oba modela vrlo slične u oba predloška, uz očito bolji kontrast i nešto manja odstupanja kod uzorka broj 1. Oba uzorka kod najpreciznijih predložaka, onih imema Cinema i Expert imaju balans bijele boje tako podešen da je plava boja potisnuta što je slika svjetlija, te se greške iznad 50% mogu uočiti ako se pažljivo gleda.

Provjerimo detaljnije kako izgleda raspon boja u Expert 1 predlošcima:

lg-ln575s-colour-gamut

Na slici gore nalazi se CIE 1931 xy dijagram sa svim bojama koje ljudsko oko može vidjeti. U trokutu omeđenom bijelim kvadratima nalazi se raspon boja koji HD Rec.709 standard propisuje za HD sadržaje, a taj isti raspon boja se u svijetu računala zove sRGB. LG-jev 39LN575S ima precizan, no ne i idealan raspon boja, uz nedovoljno zasićenu crvenu boju (nalazi se unutar trokuta),  pomaknutu plavu boju i cijan u blagom odstupanju prema zelenoj boji. Bijela točka u sredini nastaje spajanjem primarnih boja i ona bi se također trebala naći unutar bijelog kvadrata – kao što vidite, ona je kod uzorka broj 2 pomaknuta prema žutoj boji, što znači da u video sadržajima posve bijela boja može imati topliju nijansu crvene i žute.

Pogledajmo detaljnije kako izgleda gamma na ova dva uzorka:

lg-ln575s-gamma

 

Gamma je parametar koji opisuje kako će zaslon reagirati na povećanje svjetline, od crne pa do potpuno bijele boje. Obično se uzima vrijednost 2.2 kao ciljana vrijednost za umjereno osvijetljene prostore, 2.0 za uvjete jako osvjetljenja, a 2.4 za potpuno zamračeni ambijent. Neki proizvođači televizora poput Toshibe su prihvatili standard od 2.4 (ITU ga definira kao referentnu vrijednost za tanke zaslone tijekom masteriranja videa u zamračenoj prostoriji), dok ostali proizvođači, uključujući i LG u konkretnom slučaju koriste vrijednost od 2.2. Gamma se može regulirati putem istoimene kontrole i tako podesiti ovisno o željama. Kod gamme vrijedi slijedeće pravilo: što je vrijednost niža, to će slika za odgovarajuću svjetlinu biti svjetlija, a što je vrijednost viša, to će ona biti tamnija. Idealno je da ona bude što je moguće pravilnija, bez skokova, rasta ili padova. U slučaju 39LN575S modela, vidljivo jest kako je kod oba uzorka ona vrlo precizna, uz nešto nižu vrijednost kod uzorka broj 1 od 20% do 90% svjetline, dok se kod uzorka broj dva ona lagano dođe sve do 90% gdje je prisutan veći skok (i time vidljiva tamnija slika).

Pogledajmo sada kako izgleda RGB balans na oba uzorka u Expert predlošcima:

lg-ln575s-rgb-balance_compa

Balans bijele boje, odnosno RGB balans je provjera koliko dobro televizor spaja primarne boje počevši od crne pa do potpuno bijele boje. Mjerenja se uzimaju u koracima od 10% i na ekranu se prikazuju uzorci sive boje. Jasno, idealno je da sve tri boje budu podjednako zastupljene kako bi se mogla dobiti siva boja, no u stvarnim slučajevima to nikada nije tako i uvijek jedna ili više boja je malo izraženija. S obzirom da su ljudske oči najviše osjetljive na zelenu boju, televizori su obično tako podešeni da je ona gotovo idealna, dok se “borba vodi” između crvene i plave boje. U slučaju LG-ja to ipak nije slučaj i vidljivo jest kako su i zelena i crvena boja u dominaciji nad plavom što je svjetlina veća, te na najvećoj vrijednosti je plava gotovo 10% slabije nego što bi trebala biti. Kako bi se ove pojave mogle vrednovati i uspoređivati, uveden je pojam DeltaE, a koji označava koliko su velika odstupanja u odnosu na idealnu sivu. Vrijednosti DeltaE 0 znači da greške ne postoje, te da su sve tri boje potpuno jednako zastupljene. Vrijednosti ispod 3 se smatra neuočljivom za ljudsko oko, dok su vrijednosti iznad uočljive i mogu se vidjeti kod video materijala (posebno kod crno-bijelih filmova). LG ima greške veće od 3 na vrijednostima većim od 60% svjetline, a da bi se one uspjele smanjiti koriste se posebne kontrole, dostupne obično u stručnim predlošcima. RGB balans je jako teško podesiti bez mjernih instrumenata, tako da za iste treba koristiti i napredne kontrole u televizoru, kao i mjerni uređaj koji će potvrditi jesmo li korekcijom kontrola izjednačili boje.

Kalibracija počinje

Nakon što smo provjerili tvorničke predloške i pronašli onaj koji je najprecizniji i ima najviše opcija za podešavanje, podesili smo ga i u nastavku donosimo rezultat:

lg-ln575s-sample1-calibrate
Uzorak 1 – provedena kalibracija

Gamma karakteristika nakon kalibracije:

lg-ln575s-sample1-cal-gamma
Gamma karakteristika nakon kalibracije

Iz grafova je vidljivo da je dobiveni rezultat jako dobar, greške u RGB balansu su minimalne i daleko od granice uočljivosti vrijednosti 3. Svjetlina boja je precizna, a raspon boja popravljen onoliko koliko su to dopuštale kontrole – crvenu boju nažalost nije moguće dodatno zasititi da “sjedne na svoje mjesto”, a isto vrijedi i za lagano pomaknutu plavu boju. S obzirom da je radi o osnovno Smart TV-u od LG-ja za ovu godinu, i tvorničke karakteristike i kalibrirano stanje su odlični.

U redu, vrijeme je da postavke kopiramo na uzorak broj 2 i vidimo hoće li i tamo poboljšati sliku:

lg-ln575s-sample2-copy-cal
Kopirane postavke na uzorak 2
lg-ln575s-sample2-cal-gamma
Gamma karakteristika nakon kopiranja postavki

Iz grafova je vidljivo kako je kopiranjem postavki RGB balans vrlo uspješno prenesen na uzorak broj 2, uz čak manja odstupanja na vrijednosti 10% i nešto veća na najvećoj vrijednosti od 100%.  Veća odstupanja na 100% donose DeltaE greške od  oko 2.8, što je taman ispod ciljane granice 3, tako da se dominacija crvene boje ne bi trebala uočiti kod video sadržaja. Raspon boja je zadržao istu karakteristiku na oba modela, uz nešto izraženiju poziciju bijele boje prema žutoj i crvenoj (a što je kod uzorka broj je bolje podešeno). To je vidljivo i kroz DeltaE 2000 vrijednost za bijelu boju, a koji je kod uzorka broj 2 na vrijednosti od 3.29, dok je kod uzorka broj 1 on 1.5 (isto pravilo vrijedi, greške moraju biti ispod 3). No, što je s gamma karakteristikom? Kako se može vidjeti, ona je dobila naglo povišenje na vrijednosti 90%, a povećanje prati i vrijednosti ispod – sve od 60%.  Čini se da nju kopiranje postavki je bitno narušilo, no s obzirom da testiramo LCD s probijanjem direktno postavljenog LED osvjetljenja, izvršili smo još nekoliko mjerenja kako bi provjerili o čemu se radi:

lg-ln575s-gamma-check

Kako je vidljivo kod ponavljanja mjerenja, povećanje u karakteristici se blago smanjilo, no i dalje je izraženo. Kako bismo to ispravili, povećali smo kontrast na najveću vrijednost 100 i ponovili mjerenje:

lg-ln575s-gamma-sample2-contrast100
Gamma karakteristika nakon povećanja kontrasta na 100.

Rezultat? Gotovo idealno ravna karakteristika, uz gotovo neprimjetno povećanje koje vrhunac dostiže na 80%. No, morali smo prilagođavati postavke koje smo kopirali, a isto bismo trebali napraviti i za potpuno bijelu boju kako bismo njena odstupanja doveli na neuočljivu razinu. Dakle, iako je kopiranje postavki poboljšalo pojedine parametre, za finalizaciju je potrebno dodatno podešavanje.

Zaključak

tv-reviews

Proizvodni proces LCD i plazma televizora došao je do razine da moderni televizori mogu pružiti vrlo preciznu sliku koja malo odstupa od propisanih vrijednosti. Sukladno time pravu kalibraciju kao jedino sigurno jamstvo da će slika biti najbolja moguća preporučujemo prvenstveno vlasnicima velikih zaslona gdje se svako odstupanje lako može uočiti, kao i svima koji žele izvući maksimum iz svojeg modela. Kopiranje postavki je i u ovoj analizi pokazalo svoje prednosti ali i nedostatke i samim time želimo naglasiti da od kopiranja postavki ne očekujte čuda jer ih vrlo vjerojatno nećete dobiti. Odstupanja su u startu mala i često jedva primjetna i to se dokazuje sa svakim novim testom koji radimo na HD Televiziji, stoga pratite upute za postizanje najboljih uvjeta koje možete i sami zadovoljiti, a za pravu kalibraciju i postizanje te toliko tražene “najbolje slike” se možete nama obratiti za više detalja.

Korisni linkovi:

  1. Osnovni pojmovi vezani za karakteristike slike na modernim televizorima >>
  2. Podešavanje razine crne boje >>
  3. Podešavanje razine crne boje >>
  4. Korištenje besplatnog kalibracijskog AVS HD 709 diska >>

Usluga kalibracije

Zainteresirani ste za kalibraciju Vašeg televizora? Provjerite više detalja na ovom linku >>

paragraph-separator-divider

Zahvaljujemo se tvrtki LG Electronics – predstavništvu u Republici Hrvatskoj na ustupljenim uzorcima 39LN575S televizora, te SpectraCAL-u na podrški u provođenju ovog testiranja.

 

Adsense

Darko Hlušička

Osnivač i glavni urednik HD Televizije. Licencirani ISF kalibrator (Level II). Veliki ljubitelj tehnologije koja ga danas očarava jednako kao i kad je po prvi put pokrenuo .exe datoteku u DOS-u u 90-im godinama prošlog stoljeća. Uživa slušajući filmsku glazbu.

33 komentara

  1. pozdrav Darko. prije svega odličan edukativan i informacijski text i opčenito uvod u i o kalibraciji naših igračaka tj. TV.
    Bravo!! (y) (y)

  2. Bravo Darko ! A onaj bivši kolega Nani neka naplačuje postavke naivcima. Na njegovoj stranici pod recenzijom F8500 , po njemu su svi drugi neznalice, a on je normalno najbolji, te da on koristi najbolju opremu u Europi.

    1. Hvala Karlo, evo napokon samo objavio taj dugo očekivan članak – još moram F8500 plazmu riješiti, nadam se da će i to doći uskoro na red. Mislim da ova stranica kao jedna od “neznalica” odrađuje sasvim dobar posao u educiranju s opremom koju koristi, zar ne?

      1. Čitam malo tamo, malo ovamo, pa te molim da , ako budeš radio test od F8500, da ga iscijediš do daske i dokažeš onome Bošnjaku, da nije jedini koji zna svoj posao i da prestane omalovažavati tvoj rad.

  3. Odlicna analiza!
    Sve lepo objasnjeno da i totalna neznalica moze da shvati o cemu se radi.

    Zanima me da li cete u skorije vreme predstaviti ovaj model LG televizora, ili drugi malo veci 42ln575s?

  4. Od kada sam kupio TV malo sam van ovoga svijeta, ali vidim da se jos uvijek pokusava od ljudi napraviti budale prodavajući im postavke. Vec sam par puta dotičnom rekao da ne bude lopov, a to sam mu potkrijepio i argumentima gdje su mu postavke za g20 i gt30 na drugim primjercima bile katastrofa, pogotovo za g20 gdje bi slika bila ekstremno crvena sa njegovim postavkama… Da ne duljim. Tako da sam prije par dana isao i na njegovu stranicu da vidim malo sto ima, a one samohvale su van pameti, pogotovo komentari tipa : nase recenzije imaju 10x vise, 22x vise komentara, pa ga ja pitam, kako to da sve zadnje recenzije imaju 0 komentara, a samo za F8500 ima 69 i to od 4 osobe, ali normalno odgovora nema, a komentar nije objavljen…

    1. Niste prvi koji spominjete previše crvenu boju itd., čuo sam to i od ljudi iz trgovina koje su dijelile njegove postavke. O broju komentara sam već toliko puta čitao da mi je to već smiješno, očito se ljudima neda čitati kilometarske tekstove pa samo stave komentar s pitanjem, zato ih i ima toliko ;).

  5. Čudi me Deo da nisi bio izbrisan, jer Bošnjak provodi diktaturu proleterijata iz 45 godine, pa što mu se ne svidi odmah briše, a najsmišnije mi je kako kuka da nije dobio novac od Panasonica, pa ga ne recenzira.

  6. Ja sam čuo od prodavača gdje sam kupovao nešto da je tražio da mu poklone popcorn C_300 da bi napravio recenziju istog. Navodno su mu ga dali. Sad dali je to istina nebi u to ulazio.
    Da nebi neko mislio da se zezam, ozbiljno vam kažem.

  7. Mislim, u redu je, ako recenzira nešto da se i nešto dobije, ali zato sklapa ugovor sa tim firmama i živi od toga, a ne naplaćivati kalibracijske postavke iz recenzija, koje cijeli svijet i svi vrhunski recenzenti stavljaju na forume i naglašavaju da isključivo služe kao info i da ne garantiraju ništa.

    1. Pročitao sam i da ga ne poznajem ne bih mogao vjerovati koje argumente koristi. Spominju se obmane, nedostatak vremena da se naprave kalibracije za sve zainteresirane zbog dnevnog posla, potpuno nerealna vremena da se odradi kalibracija i ponovno pozivanje na postavke za koje nigdje ne postoji javno dostupan dokument koji bi potvrđivao njihovu isplativost. Jedino mjesto gdje možete saznati nešto o njima, a da je na hrvatskom jeziku, jest upravo na ovoj stranici i razlog zbog kojeg je ovaj tekst napisan su nebrojeni komentari i privatne poruke vezane za postavke. Još jednom, POSTAVKE VAM NE TREBAJU jer se njima gubi smisao poboljšanja slike na jedini ispravan način. Baš me zanima taj edukativan članak koji je spomenuti najavio u komentaru.

  8. Vidim ovdje se neko naziva “Bošnjak” pa stranica dozvoljava i nacionalizam. Ja sam Bošnjak jel neko ima problem s tim?

    Koji neprofesionalizam. Sad sam pročitao Nanijev komentar na HD Portalu na 8500 recenziji, ubi čovjek argumentima! Imate jedno 5000 komentara na Nanijeve postavke i rad, sve u superlativu ali da se neko žalio, toga nema! Mozda 2 covjeka koja ovdje pljuju.

    Zato i jeste čitano sve što napiše, smiješno šta se pokušava na ovom site-u uraditi pa ostaje Darko realno pitanje ostaje zašto nemaš komentara na recenzijama i šta da urade ljudi kada žele direktnu kalibraciju, da tebe čekamo na vratima? Ja sam Darko u Sarajevu i ne želim nikog drugog osim tebe da mi uradiš kalibraciju!!! Kad možeš doći?

    1. Realno pitanje zašto nemam komentara na recenzije? Možda zato što su suvisle i sažete pa sve što čitatelja zanima sazna u 3 do 5 minuta koliko po statistikama se provede na tim stranicama. Za direktno kalibraciju se uvijek može dogovoriti, za sve detalje me kontaktirajte na darkoAThdtelevizija.com.

  9. Miki nemma tu nacionalizma, jer nitko nikoga tu ne vrijeđa, jedino, ako se sramiš da si bošnjak. Ja se ne sramim što sam hrvat, pa me možeš slobodno zvati tako. Da sam ja napisao glupi ili nešto ružno, e to je nacionalizam.

  10. Da!!! jer svi koji imaju argumente su “Nani” ;) Upravu si 100! Nema odgovora na moja pitanja – toliko o valjanosti analize.

  11. Daj dosadni ste više. Kao djeca ste. Ja ovo, ja ono. Ovo je bolje, ovo nije. Po meni niste ni jedan u pravu, a niste ni loši. Zabavljajte nas sa recenzijama, a ne se svađati.

    1. Herkules (dobar nadimak ;), ne znam na koga točno mislite u ovom komentaru, no ovdje se ne radi o svađi već o otkrivanju istine za dobrobit svih koje zanima ili koje će zanimati kako podesiti televizor da dobiju najbolju sliku i što se dobije kopiranjem postavki.

  12. Ja nemam ništa protiv niti Darka, niti Nanija, ali mislim da je što se tiče kalibracijskih postavki Darko apsolutno u pravu. Ma da i nisi ovo objavio sigurno si komunicirao sa Nanijem u prošlosti, pa je potvrđivao tvoju teoriju.

  13. Pozdrav, i, prije svega, moram reći da ste svi super, pomažući ljudima da postavljaju dobru sliku na televizoru. Sada se pitam hoćeš li ikada napraviti kalibraciju za Sony KDL-49WD755 ili slično, jer ne postoji baždarenje za ovaj model TV-a bilo gdje na Internetu.

    1. Ovdje imaš postavke za taj Philips model.
      Picture mode Standard
      Backlight 58
      Contrast 95
      Brightness 54
      Colour saturation 58
      Colour temperature Normal
      Tint / Hue –
      Sharpness 5
      Activity Style TV
      Colour Enhancement min
      Contrast Modes Best Picture
      Dynamic Contrast off
      Gamma 0
      Super Resolution on
      NR med
      MPEG Artifact Reduction on

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Također pogledajte
Close
Back to top button
Close

Adblock Detected

Molimo podržite naš rad tako da onemogućite blokiranje oglasa na ovoj stranici - hvala! Please support our work by disabling Adblock in your browser - thank you!