Naslovnica » Filmovi » Reportaža: Zvuk za film – od studija do kina

Reportaža: Zvuk za film – od studija do kina


produkcija-filma-djecaci-2014

Na naše zadovoljstvo bilo nam je omogućeno prisustvovanje u procesu post-produkcije zvuka za film i njegove pripreme za kino prikazivanja, koji ovom prilikom možemo podijeliti i s čitateljima HD Televizije. Radi se o filmu “Dječaci iz Ulice Marksa i Engelsa”, koji uskoro stiže u hrvatska kina. Film je u nastao kao produkt crnogorsko-hrvatsko-slovenske koprodukcije, u režiji Nikole Vukčevića i crnogorski je kandidat za Oscara. Film je sniman u Podgorici, Zagrebu i Londonu, a kamera izbora bila je Arri Alexa.

Za hrvatski dio ove internacionalne koprodukcije bila je zadužena zagrebačka produkcijska kuća Embrio Production, specijalizirana za post produkciju zvuka za film, u čijem studiju su i snimljeni neki kadrovi ovog filma. Nakon prisustva u procesu post produkcije moguće je dobiti dublji dojam o kompleksnosti ovakvog projekta i važnosti zvuka u dojmu filmskog ostvarenja.

Audio inžinjer i rukovoditelj Embrio produkcije gosp. Dario Domitrović pružio nam je detaljniji uvid u proces post-produkcije zvuka za ovaj film:

Proces post produkcije podijeljen je na nekoliko segmenata. Kompozicija, snimanje i pred-miks glazbe rađeni su paralelno s montažom slike, dok se istovremeno pripremala mapa zvukova koji su korišteni u sound dizajnu. Nakon što su ti procesi finalizirani krenuli smo u naš dio post produkcije. Glavne faze su bile:

1)   Ubacivanje svih audio elemenata u projekt, pri čemu smo analizirali sav materijal i selektirali upotrebljivi dio.

2) Montaža zvuka sa seta, uz paralelno kreiranje ADR liste. ADR označava Automatic Dialogue Replacement, proces u kojem se po potrebi naknadno snimaju dijalozi u studiju u kontroliranim uvjetima, gdje glumci ponovno glume zadane scene fokusirajući se na zvučnu izvedbu)

3) Produciranje foley art-a (skup svih zvučnih elemenata u sceni koji se ne odnose na glazbu, sound design, dijaloge i atmosfere, npr. koraci, šuškanje odjeće i sl. )

4) Produciranje dodatne glazbe

5) Sound dizajn

6)  Kreiranje fantom trackova  (npr. popunjavanje ADR elemenata sa pozadinskim zvukovima sa seta)

7)  Snimanje atmosfera

8) Pred-mix (dijalozi, sound dizajn i muzika u odvojenim sessionima)

9)  Glavni mix (jedan session sa svim odvojenim ali uređenim elementima) i

10) Mastering  (finiširanje i namjensko prilagođavanje materijala za odabrani medij)

Bitno je napomenuti da postoje velike razlike u miksu između materijala za DCP (kino format) , broadcast materijal i DVD/web itd. Za kino formate u studijskom sustavu namijenjenom za miks koristi se korekcija slušanja tzv “X-Curve” koja omogućuje oponašanje zvučnog iskustva u kino dvorani, dajući time audio inženjeru u studiju objektivniju percepciju finalnog ishoda. Također je velika razlika u dinamici zvuka, koja je za kino puno veća.

Djecaci-1_Studio

Za dobiti grubi dojam koliko je kompleksan rad na ovakvom projektu dovoljno je da spomenemo neke brojke. Samo audio materijal za ovaj film bio je veličine preko 500 GB, ne računajući produkcijski dio glazbe. Baza svih audio elemenata sastoji se od oko 15.000 fileova. Oko 200 kanala korišteno je za sound design, takodjer oko 200 kanala korišteno je za dialogue session koji je uključivao i ADR, fantom trake i atmosfere. Finalni session sa svim uključenim elementima imao je oko 230 kanala, koji su reducirani na 136 kanala iz kojih se radio finalni 5.1 miks.

Djecaci-2_UI_kanali

Za slučaj da vidljivi kanali nisu dovoljni, uočavanje okomite trake sa lijeve strane i zatvorenih foldera uz desni rub kanala pomaže u percipiranju veličine ovog projekta.

Nakon što je kreiran finalni miks, prošao je autorizaciju redatelja gospodina Nikole Vukčevića. Potom se kreirao probni DCP paket za kino prikazivanje sa 5.1 zvukom, iz masteriranih audio materijala i videa u nižoj kvaliteti namijenjenoga testnim prikazivanjima. Na temelju kontrolne projekcije načinjene su potrebne izmjene i optimizacije zvuka.

Djecaci-3_DCP-preslusavanje

DCP preslušavanje u kino dvorani

Po dovršetku i autorizaciji, kreiran je novi DCP paket, koji je također pregledan i preslušan u kinu radi finalne provjere. Sljedeći korak bio je slanje finalno produciranog zvuka za kreiranje master DCP paketa, uz implementiranje zaštite i autorizacijskog ključa za DCP servere. Posljednji korak bila je dostava finalnog materijala distributeru za projekcije u kino dvoranama.

Film počinje s prikazivanjem 4. prosinca u CineStar kinima u distribuciji 2i Filma i s obzirom na naše iskustvo toplo preporučujemo pogledati ga. Ovu, po našem mišljenju, kvalitetno ispričanu dirljivu priču, gledatelji će moći doživjeti uz vrlo kvalitetno audio iskustvo, na razini svjetske filmske produkcije, što je rijedak slučaj s filmovima s ovih prostora.

Foršpan (trailer):


O Omen

Kreativni profesionalac u interdisciplinarnim djelatnostima multimedijalne domene sa preko 15 godina iskustva u audio/video tehnologijama. U slobodno vrijeme sklada, piše, dizajnira, osmišljava, proizvodi. Ne voli sve što vole mladi.

2 komentara

  1. Drago mi je vidjeti da se netko i na našem području ipak ozbiljnije bavi zvukom i to čak u domaćoj produkciji. Dobro je vidjeti čitav obujam potreban za ostvarenje tek jedne dimenzije filma – auditivne, koju, na moje nezadovoljstvo, mnogi često ignoriraju. Ugodno me iznenadio ovakav članak na HD televiziji gdje je uglavnom veći naglasak na onu drugu dimenziju.

  2. meni su hrvatski filmovi i serije uglavnom loše uglavnom se rade da zaposle puste glumce a manje da zabave publiku

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena. Označena polja su nužna *

*