MonitoriRecenzijeTelevizori i monitori

Usporedni test ultra-širokih monitora: LG 29EA93 i Dell UltraSharp U2913WM

lg-ea93-dell-u2913wm

U skladu s trendom porasta količine informacija u informatici, a koji se udvostručuje svake dvije godine, raste potreba i za zaslonima velike rezolucije i formata prilagođenog istovremenim baratanjem velikom količinom podataka. Istovremeno obavljanje više zadataka nije nikakva novost kako u poslovnom, tako i u privatnom okruženju, a da bi se poslovi mogli kvalitetno odrađivati, potrebno je posjedovati zaslon dovoljno velike rezolucije i praktičnog formata. Uz 16:9 i 1610 monitore koji dominiraju modernim radnim okruženjima, proizvođači od ove godine plasiraju i tzv. ultraširoke formate 21:9 formata, a kojima je cilj istovremeni prikaz još veće količine podataka bez obzira radi li se o dokumentima, tablicama, video montaži ili multimedijalnom korištenju. LG i Dell prvi su proizvođači monitora ovog novog formata u svijetu računala, te smo iskoristili priliku i usporedno ih provjerili kroz uobičajene aplikacije, analizu slike i ergonomske značajke.

Video pregled (video overview)

Specifikacije (specifications)

Proizvođač LG Dell
Model 29EA93 UltraSharp U2913WM
Tehnologija prikaza LCD LCD
Veličina ekrana 29 inča / 73.66 cm 29 inča / 73.66 cm
Panel AH-IPS (In-plane switching) by LG.Display  AH-IPS (In-plane switching) by LG.Display
Rezolucija 2560 x 1080  2560 x 1080
HDMI sučelje Da  Da
DisplayPort Da  Da
USB priključak Da (x3)  Da (x4)
Ethernet/mrežni priključak Ne Ne
Utor za memorijske kartice Ne Ne
Ugrađeni zvučnici Da Ne
Dimenzije [cm] 69.9 x 38.7 x 20.85 35.8 – 48.7 x 19.4 x 69.9 (sa stalkom)
Zemlja porijekla: Korea Kina

Poveznice:

HDDB baza televizora >>

Dizajn

lg-ea93-dell-u2913wm

Brzi info
Dizajn u jednoj ravnini Boja okvira Boja stalka Materijal okvira Zaslon
LG 29EA93 Da crna srebrna plastika mat
Dell UltraSharp U2913W Da crna crna plastika mat

Osim različito oblikovanih stalaka i drugačije boje poleđine, oba kandidata plasiraju vrlo slično oblikovane modele. Panoramski panel s mat površinom otpornom na umjerene refleksije svjetlosti djeluje kao da završava nekoliko milimetara od fizičkog ruba okvira sa svih strana osim s donje, a gdje je okvir izbačen prema naprijed i na kojem se osim imena proizvođača nalaze korisničke kontrole. Naizgled gotovo nevidljiv rub postaje nešto veće debljine (ukupno 1.3 cm) kada se na ekranu prikaže slika, no i dalje doprinosi modernom izgledu oba monitora.

dell-u2913wm-height
Dell U2913WM – Jednostavno podešavanje po visini.

Stilizirani, aerodinamičan stalak kod LG-ja izgleda mnogo atraktivnije od konzervativnog kvadratičnog kod Della, no američki proizvođač zauzvrat nudi bolju stabilnost i – ono važnije – bolju ergonomiju. Naime, osim rotacije zaslona lijevo – desno, ekran je moguće podešavati po visini oko 13 centimetara, čime je omogućeno bolje prilagođavanje korisniku. U slučaju LG-ja odmah nakon instalacije smo primijetili problem s premalom visinom, radi čega je potrebno više pognuti glavu i time dodatno opteretiti mišiće vrata i vratnu kralješnicu. LG-jev monitor je jedino moguće naginjati nekoliko stupnjeva naprijed – nazad, čime se djelomično kompenzira nemogućnost podešavanja po visini.

lg-ea93-thickness
Debljina monitora iznosi od cca. 2 do 5 cm.

dell-u2913wm-thickness
Debljina monitora u odnosu na Blu-ray ambalažu.

Od priključaka oba monitora se mogu pohvaliti sa svim modernim digitalnim sučeljima, HDMI i DisplayPort, te USB 3.0 koncentrator s 3 (LG), odnosno 4 (Dell) konekcija. Položaj USB priključaka nam se više svidio kod Della, a koji je u svojem karakterističnom stilu dva USB-a stavio na poleđinu, a dva sa strane za lakši pristup. Na taj način je primjerice moguće tipkovnicu i miša diskretno spojiti na stražnje priključke, a uređaje koji se trebaju nakratko spojiti na priključke sa strane.

lg-ea93-stand
Srebni stalak okruglog oblika jedan je od zaštitnih znakova ovog LG-jevog monitora.

dell-u2913wm-stand
Stalak ima integrirani sustav za provođenje kabela.

Položaj priključaka s pogledom prema podlozi kod Della omogućuje da monitor bude najbliže moguće stalku, što kod LG-ja nije lako izvedivo obzirom da su priključci horizontalno postavljeni.  S druge strane na radnoj plohi lakše je pronaći željeni priključak kod LG-jevog modela, kako zbog položaja priključaka, tako i zbog bijele boje poleđine.

lg-ea93-rear
Poleđina bijele boje s utorima za montažu na zid i cijelom paletom priključaka.

dell-u2913wm-connectors
Priključci smješteni s pogledom prema podlozi.

Izbornici (Menus)

lg-ea93-dell-u2913wm-menus
OSD izbornici (gore Dell, dolje LG)

Oba modela posjeduju izbornike koji se prikazuju u donjem dijelu zaslona i kojima se upravlja putem tipki smještenih u donjem desnom kutu. Nakon dužeg druženja s oba monitora zaključujemo kako je korištenje mnogo praktičnije kod Della i to ne samo zbog LE dioda koje osvjetljavaju četiri točke na okviru, već i zbog položaja izbornika koji je također u donjem desnom kutu ekrana što olakšava navigaciju.

Oba modela imaju logično podijeljene cjeline i nije nužno čitati korisničke upute da bi se znalo aktivirati željenu opciju. Oba monitora posjeduju nekoliko različitih predložaka za sliku, a Dell također nudi i napredne opcije za kompenzaciju uniformnosti slike i rješavanje tragova statične slike (LCD Conditioning), te je u tom pogledu kvalitetno opremljen.

Uz Dellov monitor se prilaže Dell Desktop Manager aplikacija kojom je moguće podešavati različite konfiguracije rasporeda prozora u radnom okruženju, te je također moguće podešavati različite karakteristike slike ovisno o aplikaciji. Kontrole svjetline i kontrasta se također mogu podešavati ako je DDC/CI sučelje aktivirano u opcijama monitora.

dell-display-manager
Dell Display Manager opcije za različit raspored prozora na ultraširokom zaslonu.

Slično kao i Dell, LG isporučuje Screen Split softver koji, baš kao što mu i ime sugerira, nudi različite konfiguracije rasporeda prozora na ekranu, no to je otprilike sve što ovaj jednostavan softver nudi. Nema mogućnosti podešavanja kontrasta i svjetline koji bi se preko DDC/CI sučelja automatski primijenili, niti različitih karakteristika slike ovisno o aplikaciji. S druge strane, Screen Split funkcionira jako dobro za raspoređivanje prozora na radnoj plohi – ovisno o opciji moguće je automatsko prilagođavanje ostalih prozora onome koji je korisnik ručno podesio, što nije moguće u Dellovom alatu koji se čvrsto drži definiranih granica.

lg-ea93-screensplit
LG-jev Screen Split softver nudi nekoliko prakitčnih konfiguracija prozora u Windows okolini.

U cjelini oba monitora imaju kvalitetno napravljene aplikacije za upravljanje radnom plohom, te ih smatramo nužnim alatom za učinkovito korištenje radne površine.

Tijekom testiranja i analize kvalitete slike oba proizvođača su pokazala visoku kvalitetu slike koja je tvornički dovoljno dobro podešena da bi korisnik mogao vidjeti informacije u skladu s izvornim rasponom boja i definicijom. Nakon provjere karakteristika mjernom opremom zaključili smo kako je LG-jev model tvornički bolje podešen i nudi više opcija za precizno kalibraciju koja je nužna ukoliko će monitor biti korišten za zahtjevne video zadatke, dok je Dell pokazao dobre, no ne i izvrsne karakteristike koje smo bili očekivali. Unatoč većem broju tvornički predložaka slike i tvornički podešenom sRGB načinu rada, a u kojem su karakteristike u skladu priloženim tiskanim izvješćem, ne možemo zanemariti ne baš idealan raspon boja, a među kojima ima i onih koje nisu idealno zasićene, niti pravilno podešene nijanse. Ovo bi se moglo riješiti da je proizvođač implementirao opcije za precizniju kalibraciju kao što je to napravio LG, te bi tako ovaj model mogli sa sigurnošću predložiti i zahtjevnim korisnicima, a kod kojih je preciznost boja od najvećeg značaja.

Oba monitora imaju izvrsnu oštrinu slike kada se nativna rezolucija pojavi na ekranu, te bez ikakve sumnje detaljnost materijala visoke rezolucije je bila na očekivanom nivou. Oštrina teksta je odlična, a font oslobođen bilo kakvih primjesa boja, tako da je čitanje tekstova bilo ugodno iskustvo, jasno uz potrebne korekcije prilagođavanja intenziteta svjetline, posebice kod LG-jevog monitora. Skaliranje nižih rezolucija je također kvalitetno odrađeno, te fontovi zadržavaju dobro definirane bridove sve do rezolucije od 1024 x 768, a kada je manjak informacija realizira kroz stepeničasti efekt. Skaliranje slika rezolucija većih od originalne rezolucije zaslona je također dobro izveden, te su oba modela pokazala vrlo dobre performanse, bez posebno uočljivih nesavršenosti. Kod ISF testnih uzoraka Ultra HD rezolucije u pojedinim materijalima je bilo moguće vidjeti specifične oblike koji su se generirali iz pokušaja da se višak informacija što bolje prikaže na manjoj rezoluciji, no takve nesavršenosti nismo uočiti kod uobičajenih video materijala.

Nakon kalibracije oba modela dosta smo vremena proveli paralelno gledajući isti materijal kako se prikazuje na oba zaslona, te u cjelini možemo reći da su karakteristike slike u skladu s izmjerenim vrijednostima. Kontrast oba zaslona je podjednak, baš kao i najniža svjetlina crne boje. Uniformnost je također odlična i nakon prilagođavanja vršnoj svjetlini od 200 cd/m2 cijeli zaslon je bio ujednačen kada se gleda s udaljenosti od cca. 75 cm do jednog metra. Na manjim udaljenostima širina monitora i priroda LCD panela da mijenja karakteristike slike u određenoj mjeri dolazi do izražaja, na što valja obratiti pažnju kod uređivanja videa i rada s fotografijama. Mat zaslon u oba slučaja dobro se nosi s ambijentalnim osvjetljenjem, no ako je ono jačeg intenziteta treba prilagoditi osvjetljenje u prostoriji. Oba modela su pokazala jednako nijansiranje, te je posterizacija bila vrlo blago uočljiva, te prilično ujednačena na testnim uzorcima. U cjelini, gledajući veliki broj različitih materijala na oba monitora paralelno, LG 29Ea93 je pokazao malu prednost u prikazu boja i sveukupnoj kvaliteti slike, a koja proizlazi iz većeg broja opcija za podešavanje.

Pokretna rezolucija kod oba modela iznosi oko 300 linija od njih ukupno 1080, što je u skladu sa 60 Hz monitorima i televizorima. Testirajući pokretnu rezoluciju putem PixPerAn aplikaciju uočili smo kako je kod LG-ja oštrina u dinamici bila bolja, te se je tekst na malenoj zastaviti mogao pročitati. Dellov model je imao zamućeniju sliku no uz manje izraženi efekt dvostruke slike, a koji je pratio LG-jev model. LG nudi tri razine odziva piksela, no nakon što smo isprobali srednju i visoku vrijednost vratili smo se na onu prvu obzirom na značajniju pojavu tzv. “reverse ghostinga”, odnosno tragova objekta u pokretu prije nego što je došao na tu lokaciju. U cjelini je LG pokazao bolju sveukupni dojam kada su testovi oštrine u pitanju, no u svakodnevnom korištenju nismo vidjeli razliku.

dell-lg-response-time

Dojmovi nakon korištenja – desktop aplikacije, igre & filmovi

dell-lg-gaming

Monitor 21:9 formata definitivno predstavlja vrlo široku radnu plohu koja se treba pažljivije organizirati kako bi se njene prednosti mogle iskoristiti. Prvih nekoliko dana smo monitore koristili bez priloženog softvera za upravljanje rasporedom prozora i ručno ih razmještali po ekranu. Ponekad smo to zaboravili napraviti pa smo se uhvatili kako imamo Mozilla Firefox aplikaciju razvučenu preko cijelog zaslona, što je bila uobičajena praksa kod monitora užih formata, no ovdje je neiskorištena površina u tom slučaju veća od one s korisnim informacijama. Konkretno, internet stranice se uobičajeno rade sa širinom od 1000 piksela, što znači da se kod 21:9 monitora 1560 piksela u tom slučaju ne koristi, odnosno da ih prekriva pozadina konkretne internet stranice. Prilagođavanje veličine prozora aplikacije, u ovom slučaju Mozilla Firefoxa tako da bude širok nešto više od 1000 piksela, dobili smo prostor koji smo mogli iskoristiti za prikaz direktorija s glazbom u Windows Exploreru, Winamp aplikacije, te sa strane radnog direktorija s podacima koje uobičajeno koristimo. Ručno preslagivati prozore zna biti naporno i predstavlja gubitak vremena, stoga smo priliku dali priloženim aplikacijama za raspoređivanje i ubrzo smo se navikli na prednosti koje nude. Oba monitora dolaze s funkcionalnim aplikacijama koje tijekom korištenja nisu pokazale tragove nestabilnosti niti najmanjem opterećenja sistemskih resursa, stoga ih toplo preporučujemo svim korisnicima ultraširokih monitora.

Od igara isprobali smo nekoliko naslova različitih datuma – od doista stare platformske igre Commander Keen, preko suvremenijeg Diabla 3, pa sve do najnovijeg Tomb Raidera s uvijek ljupkom i ubojitom Larom Croft. Od spomenutih igara samo je “pljačkašica grobova” nudila igranje u originalnoj rezoluciji zaslona, dok su ostale dvije igre bile ograničene na niže rezolucije i manje široke formate. Kod igara koje ne nude opciju 2560×1080 rezolucije korisnik ima mogućnost aktiviranje 1:1 mapiranja slike, čime će se igra prikazati u originalnoj rezoluciji koja god to bila – u slučaju Commander Keena 640×480, Diabla 2 800×600, odnosno Diabla 3 1920×1080. Uz zadržavanje izvornog formata slike moguće je i zapuniti ekran po vertikali, što je opcija koju smo najčešće koristili obzirom da oba monitora jako dobro skaliraju niže rezolucije.

Igranje u ultraširokom formatu predstavlja sasvim novo iskustvo jer uz vrhunske animacije i detaljnost svakog kadra korisnik ima dojam kao da se nalazi u interaktivnom filmu. Precizne boje, dobar kontrast i nijansiranje učinili su iskustvo igranja najnovijeg nastavka Lare Croft nezaboravnim i svako podsjećanje na igranje u užem formatu doima se kao gubitak djelića interaktivnost i neposrednosti događanja na zaslonu.

Filmovi u CinemaScope formatu za oba monitora predstavljaju idealan format jer informacija može popuniti gotovo cijeli ekran – male horizontalne linije iznad i ispod slike mogu biti prisutne kod materijala koji su formata 2.39:1 i 2.40:1. U slučaju Blu-ray filmova koje smo gledali preko Cyberlinkovog PowerDVD-a u verziji 10, u svakom scenariju gledanja CinemaScope formata slika nije zauzimala čitav zaslon jer su i crne trake iznad i ispod slike dio zapisane informacije na disku i nije bilo mogućnost da se odradi uvećanje koje bi proporcionalno zauzelo čitav zaslon. S druge strane, filmovi u MKV ili DivX formatu su popunili čitav zaslon, uz odrađeno vrlo dobro skaliranje slike s 1920 piksela na nativnih 2560.

Na kraju, za pregledavanje dokumenata ili uređivanje velikoj broja linija koda u primjerice Notepad++ aplikaciji, bolje smo iskustvo imali kod monitora veće vertikalne rezolucije, primjerice onih s 1200 ili 1440 piksela. Samim time za programiranje ili kvalitetno baratanje dokumentima monitori 16:9 ili 16:10 formata i rezolucije veće od 1080 linija po vertikali predstavljaju bolji izbor.

S obzirom na to da Dellov monitor ne dolazi s ugrađenim zvučnicima, ovu sekciju posvećujemo LG-jevom modelu u koji su integrirani stereo srednjetonski zvučnici s pogledom prema podlozi. Kvaliteta slike je u skladu s tankim zaslonom i ograničenim prostorom za zvučnike, slabog basa i nedovoljno čistih visokih tonova, tako da korištenje zvučnika za gledanje filmova ili igranje igara predstavlja veliki kompromis nad kvalitetom reprodukcije. Iako se uz monitor ne isporučuje daljinski upravljač, bez ulaska u izbornike je moguće regulirati glasnoću  putem dviju fizičkih tipki na monitoru.

LG 29EA93 Dell UltraSharp U2913WM
  • atraktivan dizajn
  • izvrsno iskustvo igranja igara u nativnoj rezoluciji
  • kontrast >1000:1
  • tvorničke karakteristike slike
  • kalibracijski potencijal
  • aplikacija za upravljanje rasporedom prozora (Screen Split)
  • bolja oštrina u dinamici u odnosu na Dellov model
  • opcije za upravljanje formatom slike
  • širok kut gledanja i vrlo dobra uniformnost
  • ugrađeni stereo zvučnici
  • veliki izbor priključaka
  • MHL link za povezivanje pametnih telefona i tableta
  • mala potrošnja energije
  • kvaliteta izrade
  • ergonomija (zakretanje i podešavanje zaslona po visini)
  • kontrast >1000:1
  • praktično smješteni USB 3.0 priključci
  • tvornički kalibriran u sRGB predlošku
  • kvalitetno napravljena Dell Desktop Manager aplikacija
  • opcije za upravljanje formatom slike
  • veliki izbor priključaka
  • mala potrošnja energije
  • nemogućnost rotacije stalka / podešavanja po visini
  • USB 3.0 priključci smješteni na poleđini – otežan brz pristup
  • ulazno kašnjenje od 40 do 50 ms – nije idealan odabir za zahtjevnije igrače
  • automatska kalibracija podržava ograničeni broj uređaja
  • povećanje odziva rezultira “obrnutim zamućenjem”
  • 1080 linija ograničava praktičnost pregledavanja dokumenata i internet stranica
  • tvornički raspon boja nije idealan
  • izostanak opcija za precizno podešavanje boja
  • slabije baratanje detaljima u dinamici

LG je ozbiljno shvatio kvalitetu slike i isporučio model koji će odmah po vađenju iz ambalaže ponuditi vrlo preciznu sliku i dobro balansirane boje. Mogućnost hardverske kalibracije i napredne opcije za podešavanje boja svrstavaju ovaj model iznad Dellovog, te je LG u cjelini pružio precizniju sliku, a kojoj povjerenje mogu dati i zahtjevniji korisnici. Dizajn je atraktivan, a  MHL link i ugrađeni zvučnici praktični dodaci. Prigovaramo nedovoljno dobroj ergonomiji koja onemogućava podešavanje monitora po visini, nepraktičnim kontrolama koje nisu osvijetljene u mraku, kao i nespretno postavljenim USB 3.0 priključcima. Dellov ozbiljan pristup u segmentu tvornički kalibrirane slike dijelom je narušio neprecizan raspon boja i nemogućnost podešavanja istih, zbog čega nismo uspjeli dobiti onako preciznu sliku kao kod LG-jevog modela. S druge strane, Dellova ergonomija i praktično postavljeni USB priključci olakšali su korištenje i predstavljaju veliki plus u odnosu na LG-ja, a koji je u spomenutom segmentu lošije izveden. Priložena aplikacija za razmještaj prozora u Windows okruženju pokazala se kao odlično rješenje za upravljanjem aplikacija na panoramskom zaslonu velike horizontalne rezolucije.

• LG 29EA93, 29″- 4.059,00 kn
  • Dell U2913WM, 29″- 3.855,00 kn
2013-lg-29ea93-silver 2013-dell-u2913-silver