Naslovnica » Recenzije » Kamere i kamkorderi » Princ u dva kraljevstva: Sony Alpha a7R II Mirrorless digitalna kamera – recenzija

Princ u dva kraljevstva: Sony Alpha a7R II Mirrorless digitalna kamera – recenzija



A7R2_03_Full

Rezolucija

A7R2 po rezoluciji senzora spada u sam vrh full frame ponude fotoaparata i taj vrh dijeli sa Nikon D810 i Canon 5DS/5DR modelima.  Svakako je bilo interesantno vidjeti koliko je moguće iskoristiti tu rezoluciju u vrlo kompaktnom i nenametljivom fotoaparatu. Novi zatvarač koji je Sony implementirao u ovom modelu smanjio je mikro vibracije na senzoru koje su u prošlom modelu u nekim situacijama otežavale iskorištavanje postizanja takve količine detalja.

Za ovakvu rezoluciju potrebno je imati ne samo dovoljno dobre objektive nego i kvalitetan stativ. Sony je ugradivši stablizaciju na samom senzoru postigao bitan faktor smanjivanja mikrovibracija te zamućivanja slike i time dodatno pomogao u iskorištavanju rezolucije senzora, kao imanju ovisnost o stativu. Priloženi 28 mm f2.8 Sony objektiv na naše iznenađenje uspio je donekle pokazati taj potencijal, te smo uz njega koristili par naših objektiva gdje je stari 50 mm Zeiss omogućio senzoru da zablista jače na testu. Iz priloženih primjera vidi se koliko detalja je u fotografijama sa A7R2. Da smo imali pri ruci najnovije Zeiss objektive prilično sam siguran da bi rezultati bili još bolji. Ono što je iznenađujuće je da su čak i fotografije iz ruke bile vrlo detaljne na 100% uvećanju.

list-full
list-crop-1_1

 

Čisto da se stave stvari u perspektivu: ako korisitite 1080p monitor ili TV, fotografija u 8K rezoluciji sa A7R2 u 1:1 uvećanju pokrivala bi 16 takvih  ekrana. Ono što se dobija sa takvom rezolucijom je ne samo mogućnost velikog tiska i ostalih metoda prikazivanja fotografija nego i iznimno detaljna slika kada se smanjuje za ostale medije, te će i na 4K TVu ili monitoru ona izgledati kristalno čisto i uz to biti spremna za nadolazeći standard 8K televizija, kada će se moći dozivjeti u još boljem dojmu. Fotografije snimljene u sadašnjosti izgledati će bolje u budućnosti nego sada.

1080p_4k_8K

Usporedba pune rezolucije senzora A7r2 kamere i video standarda.

 

Koloriti

A7r2 pokazao je jako dobre rezultate i u točnosti i prirodnosti boja, koje u Capture One softveru za razvijanje raw materijala još dodatno zablistaju. Punoća boja i tonalni prijelazi također su jako dobri a separacija jasna.

_DSC0310_color_web

_DSC0300-2_gitara_web

Ukoliko se koriste ugrađeni profili, “jačim” profilima postoji tendecija prenaglašenog zasićenja signala te su tonalni prelazi manje suptilni u vršnim vrijednostima. S obzirom da takve fotografije imaju svoju estetiku, izbor je više kreativnog tipa i ne može se smatrati kao tehnička pogreška nego kao kreativna odluka Sonijevih kolor-znanstvenika. U video modu Slog/Sgamut pristup koristan je za iskorištavanje punog dinamičkog raspona senzora no ima tendenciju utjecanja na boje u gornjem dijelu saturacije crvenog i plavog spektra. Offset je vrlo blagi, a s obzirom da je Slog/Sgamut pristup ionako namijenjen za kolor korekciju, taj dio moze se korigirati u samom startu obrade materijala.

Dinamički raspon

Već od prošle generacije full frame Sony Senzora, korištenih u A7 seriji, Sony je postizao odlične rezultate u dinamičkom rasponu, sa čime je nastavio i u ovom modelu. BSI tehnolgija pozadinskog osvjetljenja, prvi puta implementirana u full frame senzoru, ovdje je unatoč manjim pikselima omogućila bolju iskoristivost donjeg dijela luminance (sjene) u kontekstu svojstava digitalnog šuma. Zahvaljući tome, kao i iz senzora velikog dinamičkog raspona no manjih piksela, moguće je povratiti velik dio informacija iz sjena bez gubitaka, što se vidi na primjeru.

DR_sirovina

DR_full

Svjetline su takodjer jako dobro iskoristive i u rasponu i u prelazima na preeksponirani signal, koji su blagi i oku ugodni.

_DSC0293_highlights_web

U videu, SLog gama nudi nekoliko blendi više raspona od ugrađenih profila slike. Novi Slog3, koji je implementiran u A7S2 i Sonijevim profesionalim video kamerama trebao i omogućiti još mali dobitak u rasponu u svjetlinama, te se nadamo da bi mogao stići u jednom od budućih firmware updatea, no čak i sa ovom verzijom, raspon je vrlo dobar i jaki adut ove kamere.

Osjetljivost

Kao što je i inače slučaj, s obzirom na tip i karakteristike izvora svjetlosti rezultati u uvjetima lošije osvjetljenosti su varirali, te je su bili vrlo zadovoljavajući između ISO 1200-3200. Ovdje govorimo o iskorištavanjiu slika vrlo visoke rezolucije. U kontekstu smanjivanja slika za web, čime se vidljivost šuma znatno smanjuje, moguće je ići još više sa vrlo dobrim rezultatima. Iako ovo nije model fotoaparata koji prioretizira osjetljivost, ovi rezultati su vrlo, vrlo dobri za fotoaparat ovakve rezolucije i vidi se napredak od prošlog modela. Implementacija BSI tehnologije svakako je urodila plodom.

Usput, ova slika iz ruke bez zakretnog zaslona i ovakvog fotoaparata sa brzinom reakcije i ugrađenom stabilizacijom bila bi puno teže ostvariva i opasnija:

_DSC0055-2_darks_web

Do nedavno, izbor je bio odabrati fotoaparat visoke osjetljivosti i manje rezolucije ili visoke rezolucije i manje osjetljivosti. Sa ovim modelom, moguće je naći neki balans i imati dobre rezultate u oba faktora. To ne znači da će svaka noćna ulična fotografija biti potpuno bez šuma, no same karakteristike šuma, ukoliko se ne pretjeruje, ne predstavljaju veće probleme u vizualnom dojmu.

Video kompresija

Implementirajući XAVC-S h.264 codec, Sony je znatno poboljšao kvalitetu videa u svojim kamerama. Prvotna h.264 inačica AVC je sa svojih 24 Mb/s bila nedovoljna za video bez artefakata kompresije, te je skokom na 50Mb/s i naprednije kompresijske algoritme 1080p postao iskoristiv i u profesionalne svrhe. To naravno ovisi o tipu upotrebe materijala i post produkciji, ali blaži post je sa ovim codecom moguć a artefakata kompresije praktički nema i slika je prilično čista i detaljna. Faktor koji se moguće primjetiti u nekim situacijama sa oštrim visoko saturiranim rubovima jakog kontrasta je nazubljenost detalja, što je produkt 4:2:0 uzorkovanja boja, gdje su informacije o bojama znatno reducirane kompresijom.

100 Mb/s 4K varijanta codeca donosi dobar omjer zapremnine materijala i kvalitete, no po mojem mišljenju, bilo bi vrlo korisno imati veći bitrate za 4K video, jer samo 2x uvećanje na 4x uvećanje informacija slike nije optimalno ako je kvaliteta prioritet. Za profesionalne namjene i jače kriterije ovo nije dovoljno za sliku bez vidljivih artefakata kompresije, pogotovo u kadrovima sa velikom dubinskom oštrinom i velikom količinom detalja, no za prosječnog korisnika i/ili fotografa koji usputno snimi 4K video taj faktor neće biti previše relevatnan, jer su 4K snimke sa ove kamere viđene na 4K ekranu fascinantne.

Ono što bi htio vidjeti je povećanje u bitrateu i HD i 4K rezolucije, 100Mb/s za 1080p i barem 200 za 4K, kao i 4:2:2 uzorkovanje. Trenutno, tko želi postići bolje rezultate od mogućnosti on-board codeca, tu su eksterni rekorderi, koji nekomprimirani 8-bitni 4:2:2 izlaz za HDMi konektora iz A7 pohranuju u 10 bitnom Prores codecu.

Rolling shutter

Od samog početka implementacije videa u kamere velikih senzora, distorzija izazvana rolling shutter principom čitanja senzora bila je veliki problem. Sa zadovoljstvom mogu konstatirati da je u A7R2 ovaj faktor dobro kontroliran i video materijal je iskoristiv za većinu namjena. Akcijski film, muzički spotovi sa divljim paniranjima i sl. ne spadaju u te namjene, a autori takvih video uradaka mogu tražiti dalje. S obzirom da radi svoje rezolucije ova kamera ima izuzetno velik izazov u čitanju senzora, ovi rezultati su veliko dostignuće. 4K i HD u full frame modu su otprilike isti kao u prvom modelu A7S u 1080p videu, dok je 4K u APSC modu vidno ograničeniji. 1080p u istom modu daje bolje rezultate. Ukoliko se koristi crop mod i 4K rezolucija iskoristivi kadrovi su oni sa stativa i vrlo blage kretnje. Uzevši sve faktore u obzir, ugodno sam iznenađen  performansama ovog fotoaparata i po pitanju pokretnih slika.


O Omen

Kreativni profesionalac u interdisciplinarnim djelatnostima multimedijalne domene sa preko 15 godina iskustva u audio/video tehnologijama. U slobodno vrijeme sklada, piše, dizajnira, osmišljava, proizvodi. Ne voli sve što vole mladi.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena. Označena polja su nužna *

*