Naslovnica » Vijesti » Audio-video uređaji » Dolby Vision bi mogao bitno poboljšati televizore budućnosti

Dolby Vision bi mogao bitno poboljšati televizore budućnosti


dolby-vision

Kompanija Dolby, poznata u prvom redu po vrhunskim audio formatima, svoje iskustvo također koristi za razvoj novih tehnologija koje će poboljšati vizualno iskustvo. Jedna od novosti koja je zaintrigirala posjetitelje ovogodišnjeg CES sajma u Las Vegasu bila je Dolby Vision tehnologija, a koju kompanija opisuje kao “budućnosti digitalne zabave”.

Glavna tema ovogodišnjeg CES sajma u Las Vegasu bili su Ultra HD 4K televizori i priče o medijima preko kojih će se u budućnosti distribuirati sadržaji ultra visoke razlučivosti. Samsung, LG, Sony, Panasonic i ostali proizvođači pokazali su nove modele koje na tržištu možemo očekivati već ove godine, ali hoće li ti novi modeli zaista ponuditi nešto bolje od aktualnim Full HD televizora koje velika većina korisnika posjeduje? Imamo li prostora u našim dnevnim boravcima postaviti tako velike zaslone na kojima će UHD rezolucija doći do izražaja? Jesu li zakrivljeni ekrani jedino rješenje da “uronimo” u filmove, da budemo dio tribina na utakmici ili da doživimo dokumentarni prilog kao da se nalazimo na mjestu snimanja?

Odgovori na postavljena pitanja su negativni, barem ako pitamo Dolby koji smatra da bolje iskustvo počinje s boljim pikselima, većom svjetlinom i količinom boja na ekranu. Dolby Vision adresira parametre slike koji se nisu mijenjali još iz doba dok smo gledali CRT televizore, a koji su se nastavili koristiti dolaskom digitalnim zaslona. Sada kada je Full HD doba dosegnulo vrhunac, a novi format još veće rezolucije se nalazi na obzoru, Dolby vidi priliku da se oslobodimo starih ograničenja i uđemo u novu, svjetliju budućnost.U Dolbyjevoj prezentaciji jasno se može vidjeti usporedba raspona vidljive svjetlosti na koju je ljudsko oko naviknuto, zatim raspona koji vidimo u kino dvoranama i na kraju raspona koji nam pružaju moderni televizori. Vrijednosti s desne strane, nits, su drugi naziv za kandele po metru kvadratnom (cd/m2), jedinice koje koristimo tijekom analize i kalibracije televizora. Kao što možete vidjeti, najveća svjetlina koju ljudsko oko može vidjeti jest direktna sunčeva svjetlost, a čija svjetlina iznosi 1.6 milijarde kandela po metru kvadratnom. S druge strane, noćno nebo bez mjesečine ima svjetlinu od samo 0.000001 cd/m2. Ako podijelimo vrijednost za sunčevu svjetlost i vrijednost za noćno nebo dobivamo kontrast od 1 600 000 000 000 000:1, odnosno 1.6 bilijarda naprema jedan, što je vrijednosti koju čak niti u najvećim pretjerivanjima proizvođači televizora i monitora nisu navodili u svojim specifikacijama. Cilj Dolby Vision tehnologije nije postići tako veliki kontrast, no težiti njegovom značajnom poboljšanju i to posebno kada je u pitanju svjetlina slike.

Dolby_nits-comparison

Usporedba raspona vidljive svjetlosti, onoga što vidimo u kino dvoranama i raspona koji vidimo na našim televizorima (žuti blok)

Kako bi utvrdili koja je prava količina svjetlosti na ekranu, Dolby je napravio vrlo skup i moćan televizor s vodenim hlađenjem koji je u stanju prikazati jako svijetlu sliku, daleko svjetlinu od one koju gledamo na našim televizorima. Testna skupina ljudi je došla pogledati televizor i mogla odabrati svjetlinu koja im se najviše sviđa. Test je pokazao kako je čak 90% gledatelja odabralo sliku koja se dosezala vrijednosti od čak 20.000 cd/m2, što je stotinu i više puta veća vrijednosti od one koju inače gledamo na televizorima i koju propisuju standardi! Za usporedbu, moderne plazme postižu vrijednosti oko 100 cd/m2, dok LCD televizori obično budu podešeni na vrijednosti od 150 do 250 cd/m2 (ovisno o predlošku). Žarulja snage 100 W sa žarnom niti postiže svjetlinu od oko 18 000 cd/m2, a žuti cvjetić za sunčanog dana može dosegnuti čak 14.700 cd/m2.

Test je pokazao kako je čak 90% gledatelja odabralo sliku koja se dosezala vrijednosti od čak 20.000 cd/m2, što je stotinu i više puta veća vrijednosti od one koju inače gledamo na televizorima i koju propisuju standardi!

Vjerojatno ćete se sada pitati, pa kako to da se je gledateljima svidjela tako velika svjetlina, što to nije naporno i bolno za gledanje? U potpunosti ste u pravu, gledanje direktno u žarulju nije nimalo ugodno, a može biti i štetno ako ju predugo gledamo, no na to su mislili i inženjeri u Dolbyju. Baš kao u stvarnosti, svijet oko nas se sastoji od mješavine različitih svjetlina, zbog čega su samo mali dijelovi onoga što gledamo jako svijetli, dok u druge možemo s lakoćom gledati. Upravo je lokalizirana povećana svjetlina ono što se nalazi u srži Dolby Visiona, a na televizorima za masovno tržište bi trebala dostizati vrijednosti do 4.000 cd/m2.

dolby-vision-comparison

Monitor s Dolby Vision tehnologijom (lijevo) i standardni monitor (desno).

Fotografije ne mogu dočarati prave prednosti Dolby Visiona, no same usporedne slike govore mnogo u korist živosti i realističnosti koju takav monitor ili televizor može pružiti. Dolbyjev cilj nije povećati svjetlinu bez obzira na sve, već zadržati kontrast i crnu boju tamo gdje ona pripada. Kod LCD televizora ovo se može postići upotrebom direktnog LED osvjetljenja s velikim brojem zona za zatamnjenje, a koje omogućuju da se dinamičnom regulacijom njihove svjetline postigne traženi efekt. Dolby je u svojem prototipu koristio čak 18.000 zasebno kontrolirajućih LE dioda, što je značajno više nego kod njegovog vrhunskog studijskog LCD-a PRM-4200 koji ih posjeduje 4.500 (cijena: 40.000 am. dolara), odnosno Toshibinog ZL1 LCD televizora koji ima “samo” 512 zona s po 6 LE dioda. S obzirom na visoku cijenu izrade LCD televizora s direktno postavljenim LED osvjetljenjem i velikim brojem zasebnih zona za kontroliranje, ne vidimo kako će prvi Dolby Vision televizori biti pristupačni širokom krugu ljudi, posebno zato što je zadnjih godina aktualan trend korištenja što manjeg broja LE dioda i postavljanja istih u okvir televizora. OLED tehnologija u ovom ranom stadiju također nije idealan kandidat za implementaciju jer bi velika svjetlina značajno povećala potrošnju energije, tako da za sada ostaju pitanja isplativosti masovne proizvodnje televizora i monitora s Dolby Vision tehnologijom.

dolby-vision-comparison2

Čini se kako nije samo dolazak Ultra HD rezolucije razlog zbog kojeg je Panasonic odustao od daljnjeg razvoja plazmi, a Samsung i LG spali na svega nekoliko modela u svojim ponudama. Plazme se nikada nisu mogle nositi s velikom svjetlinom slike koju su LCD-i mogli postići uz značajno manju potrošnju energije, a vjerujemo kako su proizvođači dobro upoznati s trendovima u kojima industrija ide i kako svaka njihova odluka nije donesena bez detaljnih analiza.

Dolby Vision from Dolby Laboratories on Vimeo.

Osim povećane svjetline i većeg dinamičkog raspona slike, Dolby Vision također predlaže upotrebu 12 bita po kanalu za svaku od boja, što će povećati ukupan broj nijansi i izbjeći efekt posterizacije koja je slabost danas standardnih 8-bita po kanalu. Raspon boja bi se također trebao povećati jer ono što danas standard za HD sliku (Rec.709) je svega jedna trećina svih boja koje ljudske oči mogu vidjeti. Više od Rec.2020. standardu koji bi trebao adresirati raspon boja pročitajte u članku na temu Ultra HD-a.

Idejno, Dolby Vision je odličan koncept koji napokon mogao uzburkati mirno more kojima televizori plove još od doba CRT tehnologije. Vidjeti vatru koja doista izgleda kao vatra, refleksije sunca koje bliješte kao u stvarnosti, uživati u kadrovima sunčane livade posute cvijećem, nešto je što do danas nismo mogli doživjeti u potpunosti unatoč visokoj rezoluciji, širokoj paleti boja i vrhunskim materijalima. No, hoće li industrija prihvatiti ovu tehnologiju i produkcija početi pripremati materijale kompatibilne s novim formatom, tek će vrijeme pokazi.

Long live the light age!

Izvor: Dolby


O Darko Hlušička - Darco

Osnivač i glavni urednik HD Televizije. Licencirani ISF kalibrator (Level II). Veliki ljubitelj tehnologije koja ga danas očarava jednako kao i kada je po prvi puta pokrenuo .exe datoteku u DOS-u u 90-im godinama prošlog stoljeća. Uživa slušajući filmsku glazbu.

2 komentara

  1. Nema šanse da to zaživi. U normalnom kućnom ambijentu tolika svjetlina bi bila prenaporna za oči. Također takvi televizori neće nikada biti dostupni korisnicima sa normalnim budžetom

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena. Označena polja su nužna *

*