Optoma ThemeScene HD25e 3D projektor recenzija
Tvorničke postavke i kalibracija
Provjera karakteristika slike je izvršena putem SpectraCalovog Calman 5 for Business softvera, X-Rite SpectraCal C6 Special Edition kolorimetra i AVFoundry VideoForge generatora uzoraka.
Brzi info | ||
Kontrola gamme |
RGB balans | Upravljanje bojama (CMS) |
da | da (jedna točka) | da (nijansa, zasićenje i svjetlina) |
Karakteristike slike u 2D-u
Optomin HD25e projektor posjeduje nekoliko predložaka za prikaz slike, a oni su kako slijedi:
- Cinema
- Reference
- Photo
- Bright i
- User
Prva dva predloška sugeriraju autentičnost originalnog zapisa što je vrlo važno za videofile i filmofile, a koji žele vidjeti izvornu informaciju bez “uljepšavanja” i drugih modifikacija. Photo predložak bi trebao biti namijenjen pregledavanju fotografija, dok je Bright namijenjen uvjetima jakog ambijentalnog osvjetljenja. Na kraju, tu je User predložak s najvećim brojem opcija koje korisnik može ručno podešavati i tako podesiti sliku onako kako on želi.
Problem u cijeloj priči leži u tome kako Optoma nije dobro prezentirala opcije, pa korisnik ima dojam kako može svaki od predložaka podešavati kako hoće jer su sve opcije prikazane, no to nije slučaj. Naime, samo je User predložak moguće podešavati, dok u bilo kojem drugom predlošku podešavanje bilo koje od vrijednosti će korisnika prebaciti na User predložak i tamo zapamtiti podešavanje. Optoma je trebala u sučelju zatamniti opcije kao što to rade proizvođači televizora ili tekstualnom porukom obavijestiti korisnika da se predložak ne može mijenjati.
Sreća je ta što su Reference i User predložak najprecizniji među ponuđenima, tako da se kroz omogućene promjene u drugom navedenom, mogu ispraviti neka od glavnih odstupanja u odnosu na referentne vrijednosti. Tvornički je slika dobra, no ne i idealna ili “briljantnih boja” kako sugerira Optomina BrilliantColor opcija. U RGB balansu je prisutna dominacija plave boje, a koja se povećava što je veća svjetlina slike. Gamma je stabilna u slučaju “Standard” opcije, a koja je tvornički odabrana u User predlošku. Raspon boja je segment u kojem smo očekivali više, posebno kod prikaza primarnih kromatika. Sve tri primarne boje su zamaknute, a u najnepovoljnijem položaju je zelena koja je nedovoljno zasićena i bitno zamaknuta prema žutoj. Sukladno tome zelena boja naočigled ne izgleda onako bogato kako bi trebala biti, što se u slučaju gledanja poznatih materijala može uočiti. Svim bojama osim plave nedostaje i svjetline, no zahvaljujući dostupnim kontrolama moguće je ispraviti ovo odstupanje.
Spomenuta BrilliantColor opcija je tvornički aktivna na svim predlošcima, a koja bi trebala povećati raspon boja i svjetlinu slike bez gubitka zasićenja boja. Osim toga, funkcija utječe i na smanjenje šuma u slici. Originalni opis:
“The BrilliantColor algorithms are implemented using floating point arithmetic. Unlike traditional color algorithms which are implemented using a fixed number of bits, the BrilliantColoralgorithms use a floating point algorithm which results in greater computational accuracy. This results in less noise and more accurate colors at the display. “
Prema našim mjerenjima BrilliantColor radi više štete nego koristi, u prvom pogledu smanjujući ionako slabiju svjetlinu boja od one koja bi trebala biti. Raspon boja se također nije mijenjao, a samo su žuta i ljubičasta zabilježile pomake po nijansama u slučaju da je opcija podešena na 1 (minimalno), odnosno 10 (maksimalno). Sukladno tome, preporučujemo da ova opcija bude postavljena na minimalnu vrijednost ili da se poveća po potrebi ako korisnik želi gledati sliku veće svjetline.
Najniži crnu boju smo izmjerili u Cinema predlošku s aktivnim dinamičkim prikazom crne boje, a koji zauzvrat daje veći kontrast, no isto tako i nestabilnu gamma karakteristiku. Tako je Cinema predložak ostvario kontrast od 3125:1, dok je Reference predložak postigao tri puta manji kontrast od 960:1. Najveću svjetlinu slike smo izmjerili u Bright predlošku što je bilo očekivano, a gdje je svjetlina na 30 cm od platna bila 175 cd/m2. Sve navedene vrijednosti su dobivene u Eco načinu rada lampe. U slučaju korištenja Standard snage, svjetlina slike će narasti oko 30%, što će pružiti manje realističnu crnu boju, no zato će uz više ambijentalnog osvjetljenja slika na projektorskom platnu biti bolje vidljiva.
Nakon kalibracije smo bitno popravili RGB balans, a u kojem je većina vrijednosti ispod DeltaE vrijednosti 3. Žutu boju smo najbolje uspjeli pozicionirati u odnosu na tvorničko stanje, te smo sve ostale boje precizno podesili što se svjetline tiče.
Karakteristike slike u 3D-u
U 3D načinu rada HD25e projektor nudi dva predloška:
- 3D i
- User
Isto kao i kod 2D načina rada, samo je User predložak moguće podešavati dok 3D predložak nije moguće dodatno uređivati. Slika u oba predloška je daleko od ciljanih vrijednosti, s izraženom zelenom komponentom, niskom gammom i niskom temperaturom od 5100 K, zbog čega prikaz bitno odudara od originalnog video materijala. Raspon boja je također neprecizan, uz nedovoljno zasićenu zelenu boju zamaknutu prema žutoj. Iste kontrole koje su dostupne u User predlošku nalazimo i ovdje, no uspješni u podešavanju smo bili samo u pogledu svjetline boja i ispravljanju gamma krivulje, a koja se nakon prebacivanja iz Graphic u Standard način rada precizno približila ciljanoj vrijednosti od 2.2. Nažalost, RGB balans nismo mogli značajno poboljšati i iako su se greške smanjile za otprilike 10 (s 25 na 15), slaba plava komponenta je i dalje davala toplu sliku s istaknutom žutom nijansom.
U cjelini smo očekivali puno više o preciznosti u 3D načinu rada, a koji se niti uz dostupne kontrole ne može bitno poboljšati.
Mjerni izvještaj |
Tvornički Cinema 2D predložak |
Tvornički User 2D predložak |
Vrijednost crne boje (On/Off) [cd/m2] |
0.035 | 0.089 |
Izmjerena svjetlina [cd/m2] |
109.4 | 85.6 |
Gamma (cilj: 2.2) | 1.42 | 2.24 |
Temperatura boja (cilj: 6500 K) | 7088 | 7230 |
Izmjereni kontrast (On/Off) |
3125:1 |
961:1 |
Pregled testova
U tablici dolje navedeni su svi provedeni testovi:
Performanse |
|
Puni raspon RGB-a (Blacker than black i Whiter than white testovi) | da |
Skaliranje slike | odlično za SD i 720i/p HD |
Video mode deinterlacing (1080i) | vrlo dobar, vidljiva nazubljenost kod linija +/- 10 stupnjeva u odnosu na horizontalu |
Film mode deinterlacing HD (2:2 i 2:3 1080i kadence) | prolazi |
Film mode deinterlacing SD (Telecine A i Telecine B kadence) | prolazi uz vrlo blago titranje |
Ostale kadence (2:3:3:2, 3:2:3:2:2, 5:5, 6:4 i 8:7) | ne prolazi |
Pokretna rezolucija (max. 1080) | 300 linija u svim predlošcima |
Otklanjanje nazubljenosti na dijagonalnim linijama (SD) | odlično, nazubljenost kod linija +/- 10 stupnjeva u odnosu na horizontalu i gotovo neprimjetno u odnosu na vertikalu |
Flag test (SD) | kvalitetno skalira bez nazubljenosti |
Color Upsampling |
prolazi bez zamućenja i isijecanja pojedinih boja |
Overlay on film (titlovi različite kadence) | posve stabilan |
Belle Nuit testni uzorak (SD – SCART povezivanje) | posve stabilan |
Uklanjanje nesavršenosti digitalne slike (šum, mosquito efekt) | srednje otklanja šum u slici uz gubitak detalja |
Banding (posterizacija) |
neprimjetan u statici i dinamici |
SD/HD – 24 Hz | stabilna reprodukcija bed trzanja |
Disanje 3D slike | neuočljivo |
Crosstalk (dvostruka slika u 3D-u) | nevidljiv |
Efekt duginih boja (Rainbow Effect, RGE) | slabo primjetan |
Solarizacija (solarization) | neprimjetna uz BrilliantColor na 1 |
PC povezivanje i gaming | |
PC predložak i ulaz | Da, dostupan PC ulaz |
1:1 mapiranje piksela | Da, moguće uz uključen Native prikaz |
Potrošnja električne energije [W] |
(mjerenje na ANSI uzorku – 50% crne i 50% bijele boje na ekranu) |
Cinema |
189 |
Bright- lampa u Bright režimu | 233 |
User – kalibrirano – lampa u Eco režimu | 202 |
User – kalibrirano – lampa u Bright režimu | 232 |
Standby | < 1 |
Ostalo | |
Razina buke/zujanje | 40 dB na udaljenost 1 metar od projektora, 60 dB na udaljenosti od 10 cm (razina buke u prostoriji: 34 dB) |
Blokiranje/problemi u radu | bez blokiranja ili ikakvih anomalija u radu |
© HD Televizija 2013. Sva prava pridržana.