Naslovnica » Filmovi » Gledali smo: Hobit – prvi visokobudžetni film sniman u 48 sličica u sekundi

Gledali smo: Hobit – prvi visokobudžetni film sniman u 48 sličica u sekundi


hobbit-trailer-header

Kao što smo prije točno tri godine bili svjedoci uvođenja 3D efekta u visokobudžetne filmove s Avatarom Jamesa Camerona, tako nas je ove godine Peter Jackson počastio prvim filmom koji je sniman u 48 sličica u sekundi, odnosno dvostruko većem broju od klasičnih 24 sličice koje su u filmskoj industriji prisutne već više od 80 godina. Pogledali smo Hobita u najsuvremenijoj tehnici i u nastavku donosimo dojmove, uz kratak pregled povijesti ” broja sličica” u filmovima.

Od samih početaka filmske industrije, 35 milimetarski film je bila skupa investicija. Što je brže film prolazio kroz kameru, to je više novaca odlazilo iz džepova njegovih producenata. U doba nijemog filma, kada je 7. umjetnost bila isključivo vizualna, odlučeno je kako će 18 sličica u sekundi biti prihvatljiv kompromis između količine potrošenog filma i vizualnog iskustva za publiku, te je kroz propuštanje filma ispred projektora i prikazivanja svake sličice tri puta, stvoren sasvim zadovoljavajuć rezultat za to doba. Situacija se je promijenila kada su na scenu došli filmovi sa zvukom – prvi je bio Warner Brosov The Jazz Singer iz 1927. godine, a koji je sa sinkroniziranim dijalozima označio kraj ere nijemog filma. Zvuk i slika ubrzo su našli svoje mjesto na filmskoj traci, no spoj slike i zvuka nije mogao biti dovoljno dobro izveden u 18 sličica u sekundi već je bilo nužno povećati taj broj na 24 – onih istih 24 sličica koje smo gledali u desecima tisuća filmova izašlih iz studija diljem svijeta do danas.

24 sličice u sekundi se toliko udomaćilo u filmskoj industriji da ga se smatra sastavnim dijelom svakog filma, uvjetom “filmskog” izgleda koji gledamo u kino dvoranama u 2D i 3D projekcijama, ali koji također možemo kreirati i sami – već niz godina snimanje u 24 sličica u sekundi nudi se na kamerama i fotoaparatima. Blu-ray format također podržava originalni zapis u progresivne 24 sličice u sekundi, tako da uz televizor koji prihvaća takav signal (praktički svi danas dostupni), svatko može u privatnosti svoga doma gledati filmove u originalnom taktu, bez ubrzanja, usporenja ili promjena u taktu zbog konverzije. Više o ovoj temi u zasebnom članku.

hobbit-trailer-shot1

Kao što smo prije točno dvije godine bili svjedoci uvođenja 3D efekta u visokobudžetne filmove s Avatarom Jamesa Camerona, tako nas je ove godine Peter Jackson počastio prvim filmom koji je sniman u 48 sličica u sekundi, odnosno dvostruko većem broju od klasičnih 24 sličice koje su u filmskoj industriji prisutne već više od 80 godina. Osim povećanog broja sličica, ovo je ujedno i prvi Jacksonov film sniman u 3D tehnici, stoga i ne čudi golem interes za ovaj naslov ne samo ljubitelja Jacksona, Tolkiena i filmova općenito, već i inženjera, videofila i ljubitelja najsuvremenijih tehnologija.

Kako izgleda Hobit u 3D HFR (High Frame Rate) tehnici?

hobbit-trailer-shot2

Film smo pogledali u CineStar Extreme dvorani, a gdje je prezentiran u 3D tehnici u 48 sličica u sekundi, kako je i originalno snimljen. 2k rezolucija projekcije više je od dvostruko manja od one u kojoj je film originalno sniman Red EPIC digitalnim kamerama (5k rezolucija), no ionako na ovim prostorima nisu dostupne 4k projekcije koje bi se približile originalu po pitanju sirove oštrine. Ono što Hobit čini jedinstvenim u ovom trenutku upravo je izvođenje u 48 sličica u sekundi, što je odmah vidljivo po početku projekcije, bilo da ste upoznati s podacima o broju sličica u sekundi ili o tome ne znate baš ništa. Animacije logotipa produkcijske kuće i izdavača na početku filma se izvode naočigled glađe i s više detalja u pokretu, a isto vrijedi i kada ugledate prve scene filma. Negativne recenzije onih koji su prisustvovali kratkim projekcijama filma prije dolaska u kino dvorane su opravdane, jer doista prvih nekoliko minuta filma izgleda kao da 48 sličica radi više štete nego koristi, pretvarajući film u ubrzanu animaciju. Naše iskustvo se nije razlikovalo i prvih nekoliko minuta smo umjesto praćenja priče o padu Erebora i dolasku zmaja Smauga gledali o čemu se ovdje radi, kako to da 48 sličica toliko daje na ubrzanju svega što se dešava na ekranu. No, baš kao i u mnogim drugim područjima, potrebno je vremena da se naviknemo, da se – priviknemo na ono što će vrlo vjerojatno postati značajka mnogih filmova koji dolaze, posebno onih akcijskih.

hobbit-trailer-shot3

Naime, nakon 20 minuta – prvih pola sata bez sumnje će se velika većina naviknuti na 3D prikaz u 48 sličica i pažnja će u potpunosti prijeći na radnju filma. Jacksonu se predbacuje da je film predugačak, da su dijalozi zamorno dugi, no vjerujemo kako se ovdje ne radi o nepotrebnom punjenju minuta filma već o pružanju gledateljima dovoljno vremena da se ubace u film i priviknu na veći broj sličica u sekundi. Na kraju krajeva, u 170 minuta koliko traje film se prikaže ekvivalentni broj sličica kao u 340 minuta filma snimanog u klasične 24 sličice u sekundi, odnosno dvostruko više vizualnih informacija nego u slučaju klasičnog filma.

hobbit-trailer-shot4

Sam film je prekrasno snimljen, dinamičnog raspona boja u kadrovima, prekrasnih predjela, živih boja, te samo s tog stajališta prekrasan za pogledati. 3D i HFR su ovdje u službi povećanja realističnosti onoga što zapravo gledamo projicirano na dvodimenzionalno platno i u tome u potpunosti uspijevaju. Tijekom zadnje tri godine velika većina nas je pogledala nekoliko 3D filmova i navikli smo se na ono što trodimenzionalan prikaz nudi, te se sada samo dodaje novi sloj u formulu realizma filma, a koji je uz modernu tehnologiju itekako održiv i prema mnogima – itekako potreban.

Detalji u statici, detalji u dinamici, a nigdje artefakata ni variranja u glatkoći izvođenja

hobbit-trailer-shot5

Da, Hobit u 48 sličica nije ništa nalik na interpolaciju pokreta kakvu susrećemo na modernim televizorima jer je prikaz konzistentan, baš kao što je i do sada bio 24p film. Prednosti 48 sličica evidentni su posvuda, no posebno u scenama u kojima se kamera pomiče, te gdje je velika dinamika prisutna u kadru. Ovo posebno vrijedi za usporene scene borbi, a gdje se sada može uočiti dvostruko više detalja na likovima, njihovim ekspresijama lica i pokretima, te na njihovoj odjeći i opremi koju nose. Ako ste se do sada vraćali u kino gledati isti film kako biste mogli pohvatati sve detalje u kadru, vjerujemo da sada jedan povratak neće biti dosta jer je detalja doista mnogo i to ne u malom broju kadrova.

Ipak, tijekom gledanja uočili smo i pojedine nedostatke, a o kojima više u nastavku.

HFR, 3D, visoka rezolucija i visoka produkcija, a opet nije sve savršeno (SPOILER ALERT)

hobbit-trailer-shot6

Baš kao što su HD i 3D približili detalje gledatelju, tako i HFR kroz otkrivanje detalja u kadru otkriva i svaku, pa i najmanju nesavršenost. U slučaju Hobita, tu nesavršenost smo najbolje mogli vidjeti na pojedinim animacijama, a koje su izgledale nedovoljno realistično i time kvarile iskustvo gledanja. Scene na velikim otvorenim predjelima u kojima čarobnjak Radagast na svojim sanjkama koje vuku zečevi bježi pred divljim zvijerima jasno otkrivaju kako su objekti dodani na praznu pozadinu, te smo u nekoliko trenutaka se doista zapitali kako je moguće da ovako visoka produkcija ima pojedine kadrove tako nespretno izvedene. Vjerujemo kako verzija filma u 24 sličice, a koju također možete pogledati u našim kinima, ne otkriva nesavršenosti u tolikoj mjeri kao 48 sličica, baš zbog povećane detaljnosti animacija.

Drugi nedostatak ne znamo točno čemu pripisati, nesavršenosti projektora u dvorani ili originalnom materijalu, no kod kadrova u kojima se kamera pomiče, na detaljima u slici smo uočili povremena zamućenja. Dobar primjer je početak filma kada se kamera pomiče pokraj Bilbove kuće u Vrećastom Vijencu – na travnatim površinama detalji kao da se na tren zamute, dok je na drugim dijelovima oštrina u skladu s 48 sličica u sekundi. Na licima likova i kroz gotovo cijeli film uočena nesavršenost se ne uočava, no pitanje jest odakle potječe. Svakako računamo na komentare onih koji su gledali film u HFR 3D varijanti da podijele svoje dojmove da zajedno pronađemo odgovore na pitanja koje nova tehnologija donosi.

Kraj filmovima snimanih u 24 sličica u sekundi?

U doba kada digitalne tehnologije sve više i više zamjenjuju stare analogne tehnike, stara ograničenja nestaju i snimati danas digitalno u 48 sličica ne predstavlja dvostruko veći trošak od snimanja istog filma u 24 sličica. Samo je potrebno više prostora za pohranu i – kako smo vidjeli u Hobitu – sofisticiranije animacije jer se svaka nesavršenost puno lakše može uočiti. Vjerujemo kako će, baš kao i kod 3D-a, HFR tehnika snimanja, bila ona u 48, 60, 72 ili više sličica u sekundi biti korištena samo za određene žanrove i produkcije timove jer, baš kao i kod 3D-a, neće svi žanrovi imati istu korist od takvih tehnologija. No, jedno je sigurno – Hobit je otvorio vrata u novo doba filmske umjetnosti, doba u kojem ćemo još lakše ući u čarobne svjetove daleke prostorom i vremenom i, barem na tren, pustiti mislima da budu negdje drugdje.


O Darko Hlušička - Darco

Osnivač i glavni urednik HD Televizije. Licencirani ISF kalibrator (Level II). Veliki ljubitelj tehnologije koja ga danas očarava jednako kao i kada je po prvi puta pokrenuo .exe datoteku u DOS-u u 90-im godinama prošlog stoljeća. Uživa slušajući filmsku glazbu.

26 komentara

  1. moram primjetit da sam i ja imao potpuno isto iskustvo iako u pojedinim trenucima sam imao osjecaj da gledam kompjutersku igricu (ali to je opet do toga što jackson pretjerano expementira sa kutevima kamere)
    ali u današnje vrijeme cgi-a ova je tehnologija itekako potrebna

    • Jackson je imao 30 kamera na raspolaganju, dakle čak i uz činjenicu da je sve snimano u 3D-u, imao je slobodu birati kuteve kako je god želio ;).

      • Nije bas tocno… Peter Jackson je kupio 50 RED Epic kamera, i slozio 24 riga (48 kamera total), a vec prvih dana snimanja razbio se jedan set od dvije kamere i odmah su bili primorani koristili rezervni set. Snimalo se u 96fps total (2x48fps)… u biti, bas me zanima kako bi izgledao 2D 48 fps. :)

        • Negdje se spominje 30, negdje 48, vjerojatno u featurettima navode koliko ih je točno bilo. Uglavnom – puno mrak kamera :)

  2. Što je sa gledanjem filmova snimanih u 48 sličica na danjašnjim npr. 3D smart TV-ima? Hoće li se moći normalno gledati?

    • Trebali bi se moći normalno gledati, televizori već sada normalno prihvaćaju 60p signal s računala tako da 48p ne vidim kao neko ograničenje. Više je pitanje Blu-ray reproduktora jer će takvi filmovi zahtijevati BDXL medije, a svi modeli ne podržavaju takve medije. Čekamo najavu Blu-ray izdanja pa ćemo vidjeti hoće li za kućnu upotrebu doći u 48p varijanti…

  3. Ne vidim post koji sam poslao glede ovog filma no sažetak je kako je ovo sranje koje ubija filmičnost. Gledanje ovog filma u 48 sličica je ravno gledanju bbc-ijevog dokumentarca. Pravi filmski užas i ne znam kome se ovo sviđa. Čitajući komentare struke čisto sumnjam da će ova egzibicija zaživjeti…

  4. Vizualno jedan od najdojmljivijih filmova koje sam uopće pogledao. Sam film i radnja – ništa posebno. No 3D HFR je fantastičan. Obavezno pogledati, barem kao vizualnu poslasticu!

  5. apsolutno se slažem sa time šta je movie rekao ,s time da smatram da bi se filmaši trebali okrenuti više radnji i glumi,a manje tehnici snimanja i efektima jer su zanemarili film kao takav ,a posvećeni su jedino efektima,evo neka mi netko kaže da li Vam filmovi poput thora ,super 8,avengersa ,g.i.joe imaju dobru radnju pa za mene su to dječji filmovi tj.tinejđerski,možda su mi malo preoštre kritike oni jesu svi gledljivi i za pogledati ali niti jedan od njih da ostavlja bez daha…

  6. primjerice film rock of ages su ovdje prikazali kao gold class moža ima dobru muziku dobar zvuk i sve tehničke predispozicije ,ali je film teže sr…,ja zaista ne znam kakvi su nečiji kriteriji ali taj film ne zaslužuje gold class film koji morate imati daleko od toga ,titanik da on je savršen i osobno sam ga gledao u blu rayu odličan je…

    • Kiki, recenzije filmova su orijentirane na tehničke karakteristike, ne i samu radnju filma. Sam dojam filma jako varira o gledatelju, npr. Vitez Tame: Povratak meni osobno je izvrstan, mom bratu primjerice je tak-tak. Ipak, oboje se slažemo da je Blu-ray izdanje odlično tehnički odrađeno ;).

      • slazem se vitez tame je odličan…:),tehnički odlično :),ma znam ja da Vi više odrađujete tehničke karakteristike nego samu radnju ,nego sam izfrustriran šta ima tako malo kvalitetnih fimova,a takva se radi marketinška propaganda oko nekih filmova i onda ih pogledam i apsolutno nezadovoljan izlazim iz kina,pogotovo u zadnje vrijeme,i nikako nemojmo zaboraviti sta je movie rekao to unistava film.Meni osobno sam 3d primjerice u avataru je koma imao sam osjecaj kao da gledam neku jeftinu kompjutersku animaciju uopće se nisam mogao prešaltati na to dok u 2d posve drugi film i dozivljaj naravno bolji.To sa 3d po meni osobno nikad neće zaživjeti jer uništava film.

  7. ja osobno očekujem jako puno od filma u smislu filma i radnje,a ako je film shit ne znači mi ništa ni da je sniman u 200 sličica,ak me kužite sta želim reći u zadnje vrijeme snimaju se filmovi na način da se tehnikalije ističu do same srži a filmovi i radnja je koma ona žao mi je sta sam platio ulaznicu za kino.svaka čast iznimkama ,ali nazalost dobri filmovi su danas zaista iznimka…ispravite me ako grijesim …pozzz :)

  8. Meni je film ugodno iznenađenje nakon svih negativnih komentara, al prava poslastica tek slijedi… The life of Pi

  9. Danas se filmovi rade za ciljanu publiku koja ostavlja najviše novca na kino blagajnama a to je ova mlađa populacija. Mi to očito nismo.. ili smo to prerasli ili nikad na taj način nismo doživljavali film…

  10. ovaj film the life of pi me jako interesira na traileru izgleda zanimljivo :),
    a hobita idem gledati tek u petak,nadam se da će se i ostali pridružiti sa svojim komentarima zanimaju me različita mišljenja,pozdrav svima:)

  11. evo upravo pogledao hobita ,3d je puno bolji od avatara ,avatar je nula naspram hobita,film kao film je ok malo su ga otegli pa na momente biva dosadan,zvučni apekt je zadovoljavajuć tj.onoliki koliko ga cinestar može pružiti…:) pozdrav svima..

  12. pa definitivno bolje od avatara ovo je bilo malo više realistično ,ono u avataru je bilo previše umjetno,animacijski odrađeno ,odnosno kao jeftina kompjuterska grafika,ma ovo je bolje ali i dalje tvrdim da to sve uništava film ,siguran sam da je u 2d puno bolje pogotovo za taj film meni su oči bile krvave nakon filma zbog 3d-a .3d je za tako dugi film prenaporan,ali moje tvrdnje nemojte uzimati srcu jer ja sam apsolutno protiv 3d-a.pozz

    • Mene je baš iznenadilo kako mi oči uopće nisu bile umorne nakon filma u 3D/48 Hz,a gledao sam ga odmah nakon posla, dakle s dosta umornim očima. Avatar sam jednom pogledao i nije me se dojmio što se priče tiče, inače volim Cameronove filmove no ovaj me malo razočarao…

  13. Potpuno podržavam ono što je movie rekao prije par dana.Kao da gledaš bbc dokumentarac,ako nas to čeka
    u budućnosti što se tiče filma onda ajme majko.
    24 sličice daju onaj filmski izgled a,za ostalo postoji televizija.Bolje bi im bilo da su napravili bolji film a,ne zamarati nas 3d u 48hfr.

  14. Darko,
    može li se usporediti 48p sa 50p, tj. je li to slično i je li njihov odnos poput 24p i 25p.
    Konkretno mogu li se sa ovim formatom usporediti snimke dobivene poluprofesionalnim kamerama koje snimaju u 1920×1080/50p. Naravno, zanemarimo kvalitetu slike dobivenu neusporedivo skupljim profesionalnim kamerama, ali me dakle zanima generalno, je li 48p sličan, po pitanju detalja i oštrine, 50p.
    Hvala na odgovoru.

    • Da, ako kamera snima 50p, a ne 50i, to je podjednaka kolicina detalja kao i 48p. Naravno, kamere i objektivi s kojima se snima Hobit naravno da ce imati puno gusci zapis nego one dostupne potrosackom trzistu.

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena. Označena polja su nužna *

*