LCDRecenzijeTelevizori i monitori

Recenzija [3D TV LCD]: LG Cinema 3D 47LM960V (LM960 serija)

lg-lm960v-pq

LG je prošle godine predstavio NANO LED tip pozadinskog osvjetljenja koji bi trebao osigurati performanse na razini televizora s direktno postavljenim LE diodama iza cijelog zaslona u kućištu manje dubine. Iako je rješenje atraktivno i predstavlja dobru alternativu direct LED modelima, broj zona koje se mogu zasebno kontrolirati je bio premali u odnosu na konkurenciju i modele koji su bili dostupni samo u matičnoj Koreji, tako da NANO LED nije naišao na zapaženiji uspjeh prošle godine. Podsjetimo, LW980S je bio dostupan u dvije veličine, 42″ i 47″, a u obje je imao samo 72 zone umjesto njih 240, tj. 288.

lg-lm960v--nano-led

LM960V je jedini model u 2012. godini koji je opremljen s NANO FULL LED pozadinskim osvjetljenjem za razliku od modela serije 8 i niže koji posjeduju bočno postavljeno LED osvjetljenje. Iznimka je jedino 72″ LM950V model s Full LED osvjetljenjem. Analizom broja regija i performansi, vrlo brzo smo došli do zaključka kako LG ove godine nije poboljšao NANO LED osvjetljenje, te da je njegov broj zona ostao na broju 72, konfiguracije 8 x 9. Zbog toga problematični ostaju svi oni kadrovi gdje prevladavaju tamnija područja s manjih elementima veće svjetline, a zbog kojih se cijeli segment mora aktivirati i tako negativno utjecati na uniformnost prikaza. LG i na ovom modelu koristi IPS matricu čiji je najveći plus široki kut gledanja, no ono što joj je svakako najveći nedostatak jest prikaz crne boje, a koja je bez asistencije lokalnog zatamnjenja daleko od impresivnog rezultata. Upravo zbog kombinacije malog broja regija za zatamnjenje i nativno visoke vrijednosti crne boje, LG niti ove godine ne ostvaruje impresivan kontrast i uniformnost svojeg top LCD modela.

lg-lm960v-trumotion

Pokretna rezolucija je jedna od tema koja se od dolaska LM670S modela dosta povlači kroz diskusije kako na domaćim, tako i na stranim forumima. Naime, LM670S kada je stigao na tržište nije posjedovao TruMotion algoritam za smanjenje zamućenja i interpolaciju pokreta, te je isti tek djelomično implementiran u najnoviju verziju upravljačkog softvera (firmware). Interpolacija pokreta je sada ovdje i korisnik na izbor ima nekoliko stupnjeva intenziteta između kojih može birati, no kontrola DeBlur komponente za smanjenje zamućenja i dalje nije prisutna na modelima serije 6. Treba napomenuti kako se radi o televizoru s Motion Clarity Index vrijednosti od 400 Hz što ne odgovara stvarnim rezultatima jer testovi pokazuju zamućenja na razini 50 Hz televizora koji prikazuju oko 250 od 1080 linija u dinamici. Što se LM960V modela tiče, situacija je ovdje u skladu sa specifikacijom jer TruMotion posjeduje odvojene kontrole za DeBlur i DeJudder komponente, te iste u praksi funkcioniraju. FPD Benchmark testni disk podrijetlom iz Japana smo koristili za analizu pokretne rezolucije, te nam je prvi na redu bio Monoscope test koji pokrećemo na svim televizorima i monitorima koje testiramo. LM960V je uz isključen TruMotion pokazao 250 od ukupno 1080 linija što je u skladu s očekivanjima, dok je u ClearPlus opciji ostvario punih 1080 linija uz tek povremeno manje zamućenje koje bi rezoluciju spustilo na oko 900. ClearPlus ima nešto intenzivije skenirajuće pozadinsko osvjetljenje tako da je aktivacija istog rezultirala manje svijetlom slikom. Opcija Clear ne smanjuje svjetlinu slike, no zato nudi nešto manju pokretnu rezoluciju – oko 900 linija. User varijanta isto tako ne smanjuje svjetlinu slike i omogućuje ručno podešavanje DeJudder i DeBlur komponenata, te za razliku od prošlogodišnjeg LW90S modela, doista funkcionira i moguće je utjecati na intenzitet interpolacije.

Artefakti u prikazu, a koji se pojavljuju kod korištenja interpolacije pokreta prisutni su i ovdje, te smo ih jasno mogli vidjeti i u slučaju kada je samo DeBlur komponenta bila aktivna (iznad vrijednosti 3). Iako su ih materijali na testnom FPD Benchmark disku pokazivali, kod gledanja stvarnih sadržaja nismo ih uspjeli uočiti što je jako dobar rezultat – čak i kada je DeJudder komponenta bila na nuli, a DeBlur na najvećih 10. Ipak, uočili smo kako DeJudder i DeBlur komponente nisu u potpunosti odvojene tako da povećavanjem samo DeBlur opcije povremeno se mogu interpolirati i pokreti, no to nije tako strašno i osim najzahtjevnijih korisnika ostalima neće smetati u gledanju.

[youtube id=”gxT0xYo7IVw” w=”600″ h=”337″]

Po stranim forumima navode se duge liste problema koje su korisnici uočili na LM960V televizoru, a jedna od istaknutijih jest pojava smanjenja rezolucije i ostajanje tragova prethodnih sličica, posebno kod tamnih scena u kojima se kamera miče. Ove tvrdnje smo provjerili na nekoliko testnih materijala i možemo potvrditi da se doista događaju, te da svojom pojavom smetaju i kvare iskustvo gledanja. Najbolji primjer bio je Harry Potter i Plameni Pehar, a koji je u nizu scena pokazao probleme s procesiranjem tamnijih scena. Već na samom početku filma kada kamera prati zmiju kako gmiže po zemlji, u nekoliko trenutaka se slika zamuti, kao da je prisutan “blur” efekt u originalnom materijalu, no to nije slučaj. Pojava se pojavljuje svaki puta kada se gleda ta scena, uz razliku što nekada malo duže, a nekada malo kraće traje. Tragovi prethodnih sličica se mogu najbolje uočiti na licima glumaca kada se nalaze u mračnom ili maglovitom ambijentu – primjerice kada kamera s mračnog prozora dolazi na Harryjevo lice obasjano svjetlošću svijeće. Valja istaknuti kako se ove pojave mogu vidjeti bez obzira na status LED lokalnog zatamnjenja i TruMotion algoritma. U Batmanu: Vitezu Tame nismo uočiti tako značajne anomalije, no pojava smanjenja rezolucije u pojedinim mračnim scenama je bila prisutna. Problem u prikazu smo uočili kod svih tipova signala, 24p i 60i, te 2D i 3D.

Ažuriranje 19. spnja 2012. – problematičan prikaz pojedinih scena je otkonjeno od verzije 04.02.42 upravljačkog softvera.

lg-lm960v-chroma

Iako su na HQV Blu-ray testnom disku testovi prolazili bez problema, posebice oni vezani za kadence isprepletenih signala, uočili smo jednu čudnu pojavu kod testa skaliranja i filtriranja. Uz “Just Scan” prikaz koji ostvaruje najveću rezoluciju zbog 1:1 mapiranja piksela, kod horizontalnog uzorka najtanjih linija luma i chroma kanala uočili smo artefakte koji su se dinamično prikazivali na uzorku. Da ne bi uzork bio specifičan uzorak na HQV testnom disku, isti smo pokrenuli na Spears and Munsil Blu-ray Benchmark disku, te tamo dobili umjesto naizmeničnih linija jednu uniformnu površinu kod horizontalnog uzorka, dok je vertikalni bio posve normalan. Dobiveni rezultat pokazuje kako LM960V ne prikazuje punu rezoluciju luma i kroma kanala, što znači da se pojedini fini detalji u filmovima neće prikazati onako kako su zapisani na disku. U odnosu na LM670S, test “poravnavanja kroma kanala” je prošao bez problema, te su sve fine linije bile prikazane precizno i nisu se preklapale.

Baš kao i prošlogodišnji LW980S, tako i LM960V pokazuje tzv. “Dirty Screen Effect“, odnosno pojavu koja daje dojam kao da ekran nije posve čist nego da se na njemu nalaze tamnije regije – u ovom slučaju okomite linije. Ova se pojava najbolje uočava kod pomicanja cijelog kadra, npr. rotaciji kamere ili prelaska po digitalnoj karti u vremenskoj prognozi.

lg-lm960v-crosstalk

Performanse HD 3D materijala smo provjerili gledajući Ultimate Wave: Tahiti 3D dokumentarni film kreiran originalno za prikazivanje u IMAX dvoranama tako da predstavlja izvrstan materijal za analizu niza aspekata 3D televizora. Za početak, polarizacijski 3D i kod LM960V modela pokazuje iste prednosti i nedostatke kao i kod ranije testiranih modela – titranja nema kod statičnih kadrova, preklapanje slike je također zanemarivo pri gledanju s optimalne udaljenosti, a efekt se ne gubi niti kada se glava nagne. Oko oštrine polarizacijskog 3D-a već smo mnogo pisali i jasno je kako prava Full HD rezolucija u 3D-u nije prisutna, no nazubljenost koja se može uočiti kod prijelaza objekata i finih linija ne ometa toliko gledanje da bi bitno umanjila 3D iskustvo. Kod 3D prikaza ClearPlus funkcija TruMotion algoritma nije omogućena, no zato je User dostupan tako da je moguće prilagoditi interpolaciju prema vlastitim željama. Ipak, moramo upozoriti kako LG niti ove godine nije idealno odvojio algoritme za smanjenje zamućenja i izglađivanje pokreta, tako da sama DeBlur komponenta uvodi povremeno izglađivanje i trzanje kadra. Dodatno, artefakti oko objekata u pokretu su vidljivi i u 3D-u, tako da je jedino rješenje potpuno isključivanje TruMotion algoritma što za posljedicu ima veća zamućenja u dinamici. Osim nešto izraženije zelene boje, ostale karakteristike slike su solidne u tvorničkim Cinema i Expert predlošcima, a po potrebi se mogu vrlo precizno podesiti putem dostupnih opcija.

lg-lm960v-batman-hd

2D HD sadržaji su, za razliku od onih u 3D-u, izvrsne oštrine, bez ikakve nazubljenosti ili grubih prijelaza u nijansama. RGB balans nije idealan tvornički, no tijekom gledanja poznatih sadržaja nismo uočiti veća odstupanja koja bi na sebe obraćala pažnju. Pri gledanju u dobro osvijetljenom prostoru sjajan (glossy) premaz ekrana je negativno utjecao na prikaz, posebno u Cinema i Expert predlošcima koji imaju smanjen intenzitet pozadinskog osvjetljenja i još k tomu aktivnu ClearPlus TruMotion opciju, tako da je svjetlina bila preniska da bi se uspješno borila s refleksijama. Situacija se nešto poboljšava kada se promijeni opcija na Clear ili User, te prilagodi pozadinsko osvjetljenje, no za najbolji rezultat bi trebalo napraviti kalibraciju za dnevno i noćno gledanje kroz Expert 1 i 2 predloške. Kod noćnog gledanja LED lokalno zatamnjenje uvelike poboljšava iskustvo gledanja jer slika dobiva nekoliko puta veći kontrast i uvjerljivu crnu boju. Kao i kod prošlogodišnjeg LW980S modela, tako i ovdje velike zone zatamnjenja stvaraju vidljive obrube na granicama objekata ispred tamne pozadine (primjerice uvodna sekvenca Ratova Zvijezda sa putujućim slovima), a ne pomaže niti činjenica da televizor ne gasi potpuno regije bez informacije već i tamo prikazuje određenu dozu svjetlosti. Variranje u najvećoj svjetlini ovisno o sadržaju na ekranu smo potvrdili i kroz pojedine scene odabranih filmova, što je negativan aspekt koji može djelovati poput dinamičnog kontrasta što na najboljem LG-jevom televizoru nije pohvalno za vidjeti.

lg-lm960v-sdtv

Testovi za materijale standardne rezolucije su pokazali jako dobre rezultate kada je u pitanju stabilnost slike i smanjenje nazubljenosti, a iako Telecine A i B testovi nisu prošli u potpunosti glatko, isprobani DVD filmovi su izgledali solidno na LM960V televizoru. Gledajući film Gospodar i Ratnik u tvorničkom Expert 1 predlošku, bili smo zadovoljni prikazom boja i nijansiranjem, te skaliranjem slike na nativnu rezoluciju ekrana. Glatkoća izvođenja je bila dobra, a ovisno o ukusu TruMotion algoritam se može podesiti da prikazuje fluidnu sliku uz povremeno vidljive artefakte kod dinamičnih kadrova.

TV sadržaj standardne rezolucije je na LM960V bio prikazan solidno, dobro skaliran i bez nazubljenosti, te solidne oštrine i kontrasta u aktivno lokalno zatamnjenje. Baratanje s tzv. Mosquito efektom, odnosno pojavom titravih piksela oko linija i objekata u dinamici ostaje problematično i na LM960V modelu, te MPEG Noise Reduction opcija niti na najvećoj vrijednosti ne mogu u potpunosti otkloniti spomenute nesavršenosti. Zbog toga slika nije onako dobra kod jako kompresiranih digitalnih emitiranja, posebno kod IPTV emitiranja.

Kombinacija dva zvučnika i srednjetonske jedinice daje zvuk kojim smo u dobroj mjeri zadovoljni, posebno zbog dobro zaokruženog srednjetonskog područja. U izbornicima se nudi Sound Optimizer opcija ovisno o tome je li TV postavljen na stalak ili na zid, a ponuđena je i treća – Normal opcija za slučaj da niti jedna od prethodnih ne ponudi zadovoljajuć rezultat. Na izbor se također nudi i nekoliko predložaka kod kojih je ekvilajzer različito podešen, tako da će velika većina moći pronaći kombinaciju opcija koja će ih zadovoljiti. Jasno, povezivanje na vanjsko pojačalo i zvučnike će bitno poboljšati kvalitetu zvuka i to u svakom slučaju preporučamo.

Preusmjeravanje zvuka na ugrađene ili vanjske zvučnike je riješeno vizualno i funkcionalno na jako dobar način – pritiskom na tipku Input pojavljuje se lista ulaza s fotografijom televizora i para zvučničkih kutija, te se odabirom jednostavnim kretanjem lijevo – desno može odabrati iz kojih zvučnika da se zvuk reproducira. Praktično rješenje u svakom slučaju.

Prethodna stranica 1 2 3 4 5 6 7 8Sljedeća stranica