Najnovije
hren
Naslovnica » Filmovi » Reportaža [Zagreb]: CineStar Arena IMAX – tehnologija iza magije velike slike i zvuka

Reportaža [Zagreb]: CineStar Arena IMAX – tehnologija iza magije velike slike i zvuka


cinestar-imax-header

Otkako je Cinestar prvi puta najavio izgradnju licencirane IMAX Digital dvorane u Zagrebu, filmofili i ljubitelji izvrsnog kino doživljaja oduševljeno su čekali njeno otvorenje. Unatoč što je otvorenje nekoliko puta odgođeno, 14. travnja 2011. godine IMAX je napokon otvoren u Zagrebu, projekcijom dokumentarnog filma Hubble 3D. S obzirom na to da se radi o sustavu impresivnih tehničkih karakteristika, iskoristili smo priliku i posjetili CineStar IMAX na malo drugačiji način nego što to obično činimo – u pratnji stručnog osoblja obišli smo projekcijsku sobu, zavirili s onu stranu platna i u detalje vidjeti kako sustav funkcionira i koje komponente koristi. U vrlo ugodnoj atmosferi IMAX projekcijske sobe domaćini su nam otkrili mnogo zanimljivih informacija i podijelili vlastita iskustva – što smo sve saznali provjerite u nastavku.

Osnovno o IMAX-u

imax-croatia-1

IMAX platno dimenzija 24.3 x 13.7 metara (333 m2), 5.1 audio sustav i 502 sjedala

Korporacija IMAX jedna je od vodećih svjetskih kompanija kad su u pitanju tehnološki aspekti svijeta zabave i filma. IMAX je prva i vodeća tvrtka specijalizirana za divovske ekrane velikih formata, te je vodeći pružatelj out-of-home visoke tehnologije sustava za zabavu. Kino mreža IMAX-a rasprostranjena u čitavom svijetu jedna je od najvažnijih i najuspješnijih platformi za kino distribuciju velikih holivudskih blockbustera, a IMAX kina pružaju gledatelju jedinstveni i najpotpuniji  kino doživljaj uz najmoderniju IMAX i IMAX 3D tehnologiju. Kako se IMAX kino mreža u svijetu širi, tako se širi i vidljivost IMAX branda – tog jedinstvenog imena u svijetu zabave. IMAX kino mreža trenutno se sastoji od preko 400 IMAX kina u 48 zemalja svijeta. IMAX dvorane uglavnom se nalaze u sklopu velikih multipleksa, ali i prestižnih školskih institucija i drugih zabavnih centara širom svijeta. Preko milijardu ljudi već je doživjelo svoje IMAX iskustvo, otkad se 1970. godine otvorilo prvo IMAX kino.

Zahvaljujući posebno dizajniranoj dvorani, rasporedu sjedala i velikom filmskom platnu vidno polje u potpunosti je okupirano samo filmom pa gledatelj ima dojam kao da je dio filma kojeg gleda. Još od najranijih dana postojanja kino dvorana, filmaši su shvatili da moraju imati što veće platno kako bi u potpunosti zadovoljili gledatelja. 1970. godine izgrađeno je prvo IMAX kino, a od tada pa do danas tehnologija se ubrzano razvijala pa se s njom razvijao i način snimanja i prikazivanja filmova. IMAX tehnologija kombinira različite tehnološke inovacije: specijalne kamere i projektore, specijalna divovska platna i posebno dizajnirane dvorane. Tako da se danas za IMAX kina filmovi snimaju na poseban način, s tim posebnim kamerama i iz posebnih kutova. Upravo zbog vrhunskog načina na koji se danas snimaju filmovi, u IMAX dvoranama potrebna su čak dva projektora kako bi gledatelj u potpunosti mogao uživati u svim kvalitetama IMAX filma.

Blitz Cinestar ima ekskluzivna prava koristiti IMAX, te postoje ograničenja koja definiraju koliko daleko mora biti idući IMAX dvorana u slučaju da ju neki kino distributer odluči graditi.

Više informacija o IMAX-u možete pronaći u našim ranijim vijestima i reportažama:

Službena najava dolaska IMAX-a u Hrvatsku (PR) >>

Video prilozi (g. Hrvoje Krstulović i g. Larry O’Reilly) >>

Dojmovi s prve projekcije (Hubble 3D dokumentarni film) >>

Terminologija

U kinematografiji i IMAX Digital sustavima koristi se niz pojmova koji opisuju pojedine dijelove projektora, operacije i funkcije unutar sustava za upravljanje projekcijama. Dio pojmova ćemo koristiti u testu, stoga prilažemo njihov kratak pregled u nastavku za bolje razumijevanje.

Terminologija digitalnih kina i IMAX Digitala


Slijede uobičajeni pojmovi koji se koriste kod sustava digitalnih kina, pa tako i IMAX Digitala.

Automation Cue

Sustav koji se koristi u projekcijskim salama kina za upravljanje elementima prezentacije (pomicanje zastora, osvjetljenje itd.).

Brightness

Opisuje količinu svjetlosti koju odašilje projektor, a koja se reflektira na platnu.

Cinemascope

Poznat još kao Anamorphic Scope, Panavision/Cinemascope ili samo “scope”, odnosni se na format u kojem je snimljen film. U ovom slučaju, radi se o odnosu 2:35:1, što znači da je slika 2.35 puta šira od njene visine.

Composition

Film, foršpan, reklama itd. Sastoji se od liste kompozicija (Composition Playlist) i samih materijala.

CPL

Skraćenica od Composition Playlist. Definira kako se kompozicija reprodukcira i koji materijali su potrebni.

DCDM

Skraćenica od Digital Cinema Distribution Master. Datoteka ili njihov skup prilagođen za prikazivanje u studijskom okruženju.

DCI

Skraćenica od Digital Cinema Initiatives. Inicijativa za digitalizacijom kino dvorana.

DCP

Skraćenica od Digital Cinema Package. Skup datoteka koje su zaštićene i kompresirane za distribuciju.

DLP čip

Najsofisticiraniji svjetlosni prekidač na svijetu nalazi se u srcu svakog projektora temeljenog na istoimenoj tehnologiji. Čip se sastoji od kvadratične matrice s više od dva milijuna zrcala mikroskopske veličine, odnosno svako od zrcala je manje od 1/5 širine ljudske vlasi. Kada se čipu pošalje video ili grafički signal, izvor svjetlosti i projekcijska leća, on može reflektirati digitalnu sliku na zaslon ili drugu površinu. DLP čip kombinira naprednu elektroniku koja ga okružuje kako bi proizveo impresivnu statičnu ili dinamičnu sliku.  Više informacija na službenoj stranici Texas Instrumentsa.

Dowser

Motorizirana komponenta koja se može pomicati ispred i pored projektorske glave (propušta svu ili polariziranu svjetlost, odnosno blokira ju u cjelosti).

Digital Cinema

Kino sadržaj prezentiran na elektronički našin, gdje je izvor slike digitalni podatak. Poznat i kao D-Cinema.

Feature

Filmski sadržaj.

Forensic Marking – forenzičko označavanje

Podaci integrirani u datotekama za nadzorne potrebe u slučaju krađe. Mogu biti vidljivi ili nevidljivi, zvučni ili bešumni.

FPS

Skraćenica od Frames per Second, odnosno označava broj sličica u sekundi kod video sadržaja.

FLAT

Poznat još i kao Academy Flat, odnosni se na format u kojem je snimljen film. U ovom slučaju, radi se o odnosu 1:85:1, što znači da je slika 1.85 puta šira od njene visine.

GPIO

Skraćenica General Purpose Input and Output.

GUI

Skraćenica od Graphic User Interface.

Ingest

Proces unosa DCP-a, sigurnosnih ključeva i slika na razinu kino dvorane. Datoteke se prenose na server unutar Digital MPX sustava. Pojam ingest se može shvatiti i kao upload.

KDM

Skraćenica od Key Delivery Message. Koristi se za dešifriranje DCP-a za prikazivanje.

Non-Cinema

Alternativni materijali poput koncerata, sportskih događanja, poslovnih treninga ili reklama koji se prikazuju u kino dvoranama.

Packing List

Lista unutar DCP-a koja opisuje sadržaj.

Playlist

Skripta koja definira sekvencu ili prezentaciju sadržaja i kompozicija.

Polarizer

Motorizirana komponenta koja se koristi za 3D projekcije.

Rating

Statična slika koja pokazuje preporučenu dobnu granicu za gledanje određenog sadržaja.

Secure Silicon

Zaštitni uređaj u sustavu koji kontrolira sve neautorizirane aktivnosti i javlja ih u IMAX.

Short

Ne-reklamni ili promotivni sadržaj 3-15 minuta u trajanju, obično prikazivan prije filma.

Show

Prezentacija koju publika vidi i čuje u kino dvorani.

SMS

Skraćenica od Screen Management System. Sustav za upravljanje nad sustavom.

Subtitle

Podnaslov ili titl, prijevod  na drugom jeziku od sadržaja koji se prikazuje u filmu.

Track file

Element DCP-a. Može biti audio, video ili podnaslov.

Trailer

Foršpan, sadržaj trajanja dvije do tri minute koji promovira nadolazeći kino sadržaj.

Transition

Iznimno kratak sadržaj (1 – 15 sekundi) koji razdvaja nepovezane kompozicije.

Teaser

Vrlo kratak sadržaj (kraći od jedne minute) koji promovira nadolazeći kino sadržaj.

USB

Skraćenica od Universal Serial Bus. Standard za serijski komunikaciju.


 

Komponente IMAX Digital MPX Theatre sustava

imax-zagreb-components

Ulaskom u projekcijsku sobu zidova obojenih u crnu boju i plavog osvjetljenja koje odgovara boji logotipa proizvođača, ugledali smo srce IMAX kina, tzv. IMAX Digital MPX sustav. Zagrebački IMAX Digital sastoji se od integriranog sustava komponenata i IMAX-ovih vlastitih tehnologija za postizanje impresivnog audio-vizualnog efekta koji se reklamira pod terminom IMAX Experience. Digitalni MPX sustav se sastoji od slijedećih komponenata:

  1. IMAX digitalnih projektora,
  2. ormara (rack) s audio sustavom i besprekidnim napajanjem i
  3. kontrolne konzole s IMAX Screen Management System (SMS) softverom

Ukratko ćemo objasniti svaku od navedenih komponenata.

IMAX digitalni projektori

imax-zagreb-projectors

imax-zagreb-ingestimax-zagreb-locks

Dva IMAX projektora tvrtke Christie (DLP Cinema tehnologija tvrtke Texas Instruments) koriste se za prikaz svih sadržaja 2D i 3D. IMAX koristi navedenu tehnologiju od 11. ožujka 2008.  Svaki od projektora je podijeljen na dva dijela – projekcijske glave i podnožja. Iako su vizualno istovjetni, dva se projektora bitno razlikuju po sadržaju u svojoj unutrašnjosti. Dok je lijevi projektor praktički prazan, unutar podnožja desnog projektora se nalazi digitalni Cinema Server, sustav za poboljšanje slike (IE – Image Enhancer), Subtitler (jedinica za prikaz podnaslova) i elektronički sigurnosni sustav Secure Silicon. Cinema Server je središnja komponenta Digital MPX sustava na koju se pohranjuju svi sadržaji. Server je u stalnoj komunikaciji sa sigurnosnim sustavom koji provjerava je li pohranjeni sadržaj zaštićen.

imax-zagreb-right-projector

Sustav za poboljšanje slike (Image Enhancer (IE)) u stvarnom vremenu vrši optimizaciju slike. Nadziranje slike se vrši putem optičke komponente u dvorani, smještene između prozora za projektore. Također, tokom kalibracije projektori emitiraju razne sadržaje, te na osnovu informacija optičke komponente sustav podešava svaki projektor za optimalan rezultat.

Na mjestu gdje se USB priključak priključak na desnom projektoru nalazi, DVI priključak nalazimo na lijevom projektoru. On služi za prijenos videa s vanjskih uređaja, računala ili linijskih reproduktora i njegovim povezivanjem se sustav prebacuje u tzv. DVI način rada, što se obično koristi u prezentacijske svrhe.

imax-zagreb-dvi-connectorimax-zagreb-dvi

“U slučaju da netko tko nije zaposlenik IMAX-a otvori neki od zaključanih pretinaca, cijeli sustav se automatski zaključava.”

Projekcijska glava je komponenta koja sadržaji snažnu ksenon lampu potrebu za osvjetljenje, elektroniku za procesiranje i DLP čip na kojem se nalazi preko dva milijuna mikroskopski malih ogledala koja stvaraju osnovne elemente slike, odnosno piksele. Svaki od projektora posjeduje niz poklopaca koji su zaštićeni bravama, a jedini kojemu zaposlenici CineStar IMAX-a mogu pristupiti je upravo onaj za pristup projekcijskoj glavi kako bi mogli zamijeniti lampe unutar definiranog broja radnih sati. Serviseri IMAX korporacije čak drže alat u zaključanim pretincima projektora tako da nitko bez ovlasti ne može raditi modifikacije nad sustavom. U slučaju da netko tko nije zaposlenik IMAX-a otvori neki od zaključanih pretinaca, cijeli sustav se automatski zaključava i nije ga moguće koristiti dok IMAX ne pošalje šifru za otključavanje. Na taj način je sustav zaštićen od bilo kakvih modifikacija i pristupa od strane neautoriziranih osoba.

Redovno održavanje projektora, a koje uključuje zamjenu filtera u sustavu hlađenja i u sustavu za osvjetljenje, čišćenje leća i još pojedine elemente odrađuje tehničar iz IMAX-a koji dolazi svaka četiri mjeseca. Na ovaj se način sustav stalno drži u optimalnim uvjetima.

imax-zagreb-filter

Na slici gore je g. Darko Ljubić s jednim od filtera za projektore.

Projektori su 2K rezolucije. Tijekom projekcija, 2D ili 3D oba projektora rade, uz razliku što se kod 3D projekcija ispred svjetlosnih zraka postavlja polarizator – specijalan filter koji dijeli svjetlost tako da se gledanjem putem isto tako polariziranih naočala može dobiti dojam trodimenzionalnog prostora. Polarizator se nalazi na klapnu, odnosno dowser komponenti, a koja se putem linearne osi pomiče ispred svjetlosnih zraka projektora.

U slučaju da se uoči greška na jednom od projektora, moguće je reproducirati 2D sadržaj samo putem jednog, što rezultira padom svjetline, no film se i u tom slučaju može pogledati.

Ormar s audio sustavom

imax-zagreb-rack

Uz odličnu sliku mora ići i jednako tako dobar zvuk, za što se brinu komponente unutar povelikog ormara postavljenog u istoj prostoriji gdje je ostatak IMAX opreme. Audio System Rack se sastoji od kvalitetnih audio komponenata, centar kojih predstavlja procesor za zvuk (DME, Digital Mixing Engine) i četiri pojačala koja zaprimaju informacije preko DME jedinice i napajaju sve zvučnike u dvorani.  IMAX-ov nXos sustav za kalibraciju zvuka se također nalazi tamo, te također i neprekidna napajanja koja štite od varijacija u napajanju i u slučaju nestanka struje omogućuju sigurno gašenje sustava.

cinestar-imax-audio-inputsimax-zagreb-aduio-calibrator

Operateri mogu povezivati dodatne komponente na dostupne ulaze u slučaju da se koristi DVI priključak za prezentaciju ili neku drugu aktivnost. Kroz sučelje se mogu birati ulazi, glasnoće, kontrolirati mikrofone itd.

Kontrolna konzola s IMAX Screen Management System (SMS) softverom

imax-zagreb-battleship

imax-zagreb-sms-interfaceimax-zagreb-sms-1

Kontrolna konzola predstavlja terminal preko kojeg operateri upravljaju IMAX sustavom – od paljenja i gašenja, preko kalibracije i ručnih podešavanja, pa sve do stvaranja liste programa po danima i brisanja filmova na serveru. Operativni sustav je vlastiti IMAX-ov naziva Screen Management System (SMS), a njime se najlakše upravlja putem zaslona osjetljivog na dodir. Za unos teksta operateri se mogu poslužiti klasičnom tipkovnicom ispod zaslona. Operativni sustav na kojem se pokreće softver je Microsoft Windows.

SMS sustav ima nekoliko razina pristupa podacima ovisno o specifičnim zadacima ovisno o poslu. To su Projectionist, Show Manager, Super User i Administrator. Postoji i Limited User opcija s najmanjim brojem opcija.

Uz desni rub zaslona nalazi se statusna traka koja prikazuje status ključnih komponenata Digital MPX sustava – Cinema servera, Image Enhancera, automatskih kontrola, projektora i na kraju audio sustava. Status je određen zelenom, žutom i crvenom ikonom čije je značenje jasno. Uz statusnu tu je i navigacijska traka koja prikazuje dostupne opcije za prijavljenog korisnika – ako je opcija zatamnjena to znači da funkcija nije dostupna za taj račun.

imax-zagreb-status-bar

IMAX korporacija ima stalni nadzor nad sustavom time što je kontrolna konzola povezana na internet i šalje podatke o korištenju. Uz stalno dostupne operatere u IMAX servisnom centru, mogućnost nadzora putem interneta omogućuje da se eventualni problem u radu u vrlo kratkom roku riješi. U slučaju da je problem nerješiv putem interneta i telefonskim konzultacijama, u roku jednog dana IMAX-ovo osoblje stiže na lokaciju. Naši domaćini su nam otkrili kako postoji različito osoblje za različite segmente IMAX sustava i da im se jednom dogodilo da je poslana osoba koja nije bila zadužena za problematičan segment sustava, no problem su ipak uspjeli riješiti.

Sam sustav dobro funkcionira i intuitivan jest, jedino nekada zna biti sporiji nego što bi operateri željeli, posebno kada je puno filmova na serveru. Ipak, iskustva korištenja su generalno jako dobro.


O Darko Hlušička - Darco

Osnivač i glavni urednik HD Televizije. Licencirani ISF kalibrator (Level II). Veliki ljubitelj tehnologije koja ga danas očarava jednako kao i kada je po prvi puta pokrenuo .exe datoteku u DOS-u u 90-im godinama prošlog stoljeća. Uživa slušajući filmsku glazbu.

7 komentara

  1. Super. Hoćemo više ovakvih reportaža!

  2. Iskreno, zvuk mi je u imaxu loš da ne kažem za kurac. Iza leđa imamo dva grozda zvučnika smještenih izraziot visoko u lijevom i desnom kutu što mi daje neprirodan zvuk koji me udara odozgo u glavu. Ja nisam u centru zvuka već je on iznad mene.
    Drugi problem je kaj su zvučnici kako sam rekao samo u kutevima što mi opet ne stvara ambijent pošto znam od kuda zvuk dolazi. Bas je uglavnom loše poštelan i uvijek bruji te u kombinaciji s pretjeranom glasnoćom stvara jednu nelagodu za uši. Imao sam sreću pa sam bio u americi prije desetak godina te posjetio tamošnji imax. Znači ono kaj sam tamo čuo mogu ocijeniti čistom desetkom i perfekcijom a zagrebački imax bi sukladno tome dobio ocjenu 4/10. Sve u svemu jako razočaravajuće. Što se slike tiče to je druga pjesma. Za ono što sam vidio ocjena je čista desetka… Da sad ne ulazim u detalje žalosno je da je dvorana prije deset godina bila bolje poštelana i opremljena nego ova današnja u zagrebu…

    • Koliko sam shvatio, pozicija stražnjih zvučnika je takva da bi što veći broj gledatelja čuo pravilno balansiran zvuk, makar ni meni se ne dopada baš takav smještaj.

      • Pa ne znam što bi ti rekao? Ako se želiš uživiti u film moraš biti u centru slike i zvuka. Protiv slike kako sam rekao nemam ništa ali protiv zvuka … Kako rekoh ubije me što se sve odvija meni iznad glave, što nije prirodno da ga jebeš. Potom pozicija zvučnika definira zvuk a ja ne bi smio imati definirani zvuk. Sve bi trebalo biti prirodno, onako kako se odvija na platnu. Sve bi popušio što bi rekli zakaj je to tako ali pravilno balansiranje zvuka? Ne znam, dođe mi da se smijem.. Meni osobno ne smeta ali vidim ljude oko sebe kako u nekim scenama zbog pravilnog balansiranja zvuka pokrivaju uši, izvode djecu van dvorane. Ako im je to bio cilj, uspijevao svaki put određen broj posjetitelja natjerati van prije kraja predstave… Ne znam zašto im onda takav raspored zvučnika nije i u drugim dvoranama ili zašto to nisam vidio u imaxima van hrvatske? No dobro, nema smisla o tome raspravljati. Platno je jebeno, slika prvoklasna a zvuk podnošljiv. Ništa posebno… od imaxa bih ipak očekivao više…

  3. Hvala na reportaži. Bilo bi zanimljivo imati raspored sjedenja zajedno sa dimenzijama.

    2K rezolucija? Sramota.

    Pretpostavljam da, kada osoba sjedi u zadnjem redu, ekran zauzima ~50 stupnjeva vidnog polja horizontalno.

    Stoga, kutna resolucija (angular resolution) na toj poziciji je 2000/50 = 40 piksela po stupnju.

    Japanski NHK je dokazao da je limit prosječnog zdravog ljudskog oka ~200 piksela po stupnju.

  4. Za one koji žele vidjeti kako izgleda soba za projekcije u IMAX-u gdje koriste 70 mm film, pogledajte ovaj članak: http://gizmodo.com/behind-the-scenes-at-the-best-imax-theater-in-america-1657880718

Ostavite komentar

Vaša email adresa neće biti javno objavljena. Označena polja su nužna *

*